‘A Christmas Carol’ in Techniek Museum

Er gaat geen jaar voorbij of op de televisiezenders is rond kerst altijd wel een of andere Dickens-verfilming te zien. Is het niet ‘Oliver Twist’ dan wel ‘A Christmas Carol’. Daarom ligt het niet echt voor de hand dat de Delftse Komedie juist in die tijd met een bewerking komt. ,,Gelukkig is theater geen tv”, werpt zakelijk coördinator Jeroen van de Wiel tegen. ,,In Delft gebeurt heel weinig in de kerstperiode, dus is het toch mooi dat je buiten de televisie ergens naar toe kan.”

Het verhaal over de vrek Ebenezer Scrooge die op kerstavond zijn niet zo gunstige levenswandel krijgt voorgespiegeld door drie geesten hoeft geen betoog. In de bewerking van de Delftse Komedie is de romp overeind blijven staan. Daarnaast is er zang en dans in opgenomen die maken dat, zoals Van de Wiel het onder woorden brengt, ,,alles wat je ziet en hoort een organisch geheel is”.

Heel bijzonder aan deze voorstelling is dat het wordt opgevoerd in de Machinehal van het Techniekmuseum. ,,De machines geven heel goed de sfeer weer van het begin van de Industriële Revolutie”, zegt Van de Wiel. ,,Er ligt een berg met aardappelen en daar speelt het zich op af maar ik verklap niet teveel. Het publiek zit er in een kring omheen.”

De voorstelling is geregisseerd door Peter Lintelo die zowel klassieke als moderne stukken heeft gemaakt. Voor de Delftse Komedie regisseerde hij de succesvolle Shakespaere-komedie ‘Hoe tem je een Feeks?’ en Büchners liefdesdrama ‘Leonce en Lena’. ,,Het gaat om de plaats, de vormgeving en de bewerking”, besluit Van de Wiel. ,,Het moet een feestje zijn, een uitje. Dus kom uit die luie stoel en ga wat doen met kerst.”

‘A Christmas Carol’ wordt opgevoerd in het Techniek Museum. Voor de data zie agenda. Kaartverkoop: 015-782976/015-147416.

Mannus van der Laan

Delftse Komedie tijdens repetitie, afgelopen dinsdagavond

‘A Christmas Carol’ van Charles Dickens is het op één na bekendste kerstverhaal aller tijden. Rond kerst zal het stuk ongetwijfeld wel weer op het kijkkastje te zien zijn. Maar de ware liefhebber gaat naar het Techniek Museum waar de Delftse Komedie er een eigentijdse bewerking van opvoert.

Mannus van der Laan

Delftse Komedie tijdens repetitie, afgelopen dinsdagavond