ChristenUnie wil basisbeurs behouden

Als het aan de ChristenUnie ligt, gaan studenten meer betalen voor hun masteropleiding. Maar de basisbeurs mogen ze houden, aldus het verkiezingsprogramma.

De ChristenUnie wil het hoger onderwijs niet alleen als motor van de economie beschouwen, schrijft zij in het verkiezingsprogramma. “Er moet binnen het Hoger Onderwijs meer ruimte zijn voor discussies over burgerschap, ethiek, integriteit en de samenleving als geheel.”

Opleidingen binnen de geesteswetenschappen, de letteren- en cultuurstudies verdienen daarom bescherming, vinden de christenpolitici. Maar dat is geen excuus om alles bij het oude te laten in het hoger onderwijs. Er mogen ook opleidingen worden samengevoegd. Hogescholen en universiteiten moeten zich vooral richten op hun sterke kanten, in plaats van zoveel mogelijk opleidingen aan te bieden.

Daarnaast wil de partij investeren in het hbo, want de opleidingen zouden te massaal zijn en het aantal lesuren gering. Maar daar staat iets tegenover: studenten moeten meer gaan betalen voor hun onderwijs. Waar de partij precies aan denkt, blijft in het vage. Zij wil de basisbeurs in elk geval niet afschaffen.

Het lijkt er bovendien op dat de christenen het masteronderwijs deels uit de bekostiging willen halen: masterstudenten moeten een “grotere financiële bijdrage” gaan betalen. Wat de partij betreft mogen universiteiten experimenteren met vierjarige bachelor- en verlengde masteropleidingen. Waar mogelijk kunnen er ook opleidingen worden ingekort.

Verder kan er maar beter één loket komen voor alle onderzoekssubsidies, vindt de ChristenUnie. Dat standpunt heeft de partij gemeen met D66, dat daar vorige week ook voor pleitte.

In Delft maakten zeven teams een hoogbouwontwerp voor een plek nabij het Rotterdamse Hofplein. Eindhovense studententeams leefden zich uit op een ontwerp voor een nieuwe faculteit Bouwkunde in Delft.

De winnaars uit Delft streken met de eer om hun The Chi Towers volgens de jury ‘innovatieve gevel die lichtsturing, zonwering en regenwaterverspreiding integreert’. Hun eerste plek leverde het kwintet 2500 euro op.

De ChristenUnie wil het hoger onderwijs niet alleen als motor van de economie beschouwen, schrijft zij in het verkiezingsprogramma. ‘Er moet binnen het Hoger Onderwijs meer ruimte zijn voor discussies over burgerschap, ethiek, integriteit en de samenleving als geheel.’

Daarnaast wil de partij investeren in het hbo, want de opleidingen zouden te massaal zijn en het aantal lesuren gering. Maar daar staat iets tegenover: studenten moeten meer betalen voor hun onderwijs. Waar de partij precies aan denkt, blijft in het vage. Zij wil de basisbeurs in elk geval niet afschaffen.

Het lijkt er bovendien op dat de christenen het masteronderwijs deels uit de bekostiging willen halen: masterstudenten moeten een ‘grotere financiële bijdrage’ betalen. Wat de partij betreft mogen universiteiten experimenteren met vierjarige bachelor- en verlengde masteropleidingen. Waar mogelijk kunnen er ook opleidingen worden ingekort.