ChristenUnie: ‘TU kan best een taaleis voor studenten invoeren’

Studentenhuisvesting en de groei van de TU zijn terugkerende thema’s in de verkiezingsprogramma’s van Delftse politieke partijen. Een interviewreeks met de lijsttrekkers.

Bert van der Woerd: “Als de universiteit wil groeien, moet ze ook nadenken over de effecten.” (Foto: ChristenUnie Delft)

Lijsttrekker Bert van der Woerd was adviseur duurzaamheid voor de landelijke ChristenUnie toen hij zes jaar geleden gevraagd werd om ook politiek actief te worden in Delft. Dat leek hem wel wat. Voordat hij er erg in had, stond hij hoog op de lijst van ChristenUnie Delft. “Toen moest ik toch even bij mijn werkgever vragen of ik wat minder uren kon werken.”

Jullie hebben plannen voor allerlei vormen van huisvesting. Wat willen jullie doen om het tekort aan studentenkamers te verkleinen?
“We willen dat de TU meer huisvesting gaat neerzetten op eigen grond en we willen inzetten op omliggende gemeenten. Rijswijk staat al op de planning, maar denk ook aan Pijnacker-Nootdorp. Het klinkt ver, maar ligt gewoon naast de TU-wijk. En we willen meer gemengde woonvormen in woonwijken: seniorenwoningen, eengezinswoningen én studentenwoningen door elkaar heen.”

In de Wippolder ervaren bewoners overlast van studenten. Hoe voorkom je dat in wijken waar je extra studentenhuisvesting gaat neerzetten?
“Door te zorgen voor een goede mix van allerlei woonvormen. Ik woon zelf in Voorhof-West. Als ik uit mijn raam kijk, zie ik dat van de 24 woningen in een straat er zeven verkamerd zijn. Dát wil je niet. Want dat zijn te veel studenten op elkaar. Hetzelfde geldt voor de Wippolder, waar hele straten verkamerd of gesplitst zijn. Maar als je zorgt voor een goede balans tussen verschillende vormen van huisvesting, bevordert dat in onze ogen juist de sociale cohesie.”

‘We moeten de vraag naar warmte en energie verminderen’

In veel verkiezingsprogramma’s gaat het over de groei van de TU. Hoe zien jullie de toekomst van de universiteit?
“Elke ontwikkeling heeft een grens. Toen ik in 1976 in Delft ging studeren, telde Delft 10 duizend studenten. Nu zijn dat er bijna drie keer zoveel. En dat is best fors met een totaal inwoneraantal van 103 duizend. We kunnen niet zeggen tegen de TU: dit is the limit. Daar gaat de gemeenteraad immers niet over. Als de universiteit wil groeien, moet ze ook nadenken over de effecten. Momenteel heeft de TU veel buitenlandse studenten en ik ben blij dat de universiteit zo populair is. Maar als universiteit kun je bijvoorbeeld van studenten eisen dat ze Nederlands op B2-niveau beheersen. Daarmee word je iets minder populair, zonder dat je studenten weert.”

Noem één ding dat jullie het afgelopen jaar hebben bereikt voor studenten of jongeren
“We samen met Stip de motie Routekaart naar onzelfstandige studentenhuisvesting ingediend, waarin we om hardere afspraken voor de bouw van gemeenschappelijke studentenhuizen vragen. We zien deze als een belangrijke manier om eenzaamheid tegen te gaan.”

Als ik jou een grote zak geld geef, waar zou je dat dan aan uitgeven?
“Aan klimaatadaptieve maatregelen. We moeten de vraag naar warmte en energie verminderen. Dus het moet naar isolatieprogramma’s van woningen en naar de energietransitie. Je hoort voortdurend van mensen dat ze dit soort maatregelen niet kunnen betalen. Dat moet veranderen. Want als we álles kunnen oplossen behalve het klimaat hebben we alsnog een ontzettend groot probleem.”

• Voor deze interviewreeks heeft de redactie van Delta alle deelnemende Delftse politieke partijen benaderd per mail, sms, telefoon, Instagram, LinkedIn en Facebook. Ondanks herhaaldelijke contactpogingen is het niet gelukt om interviews in te plannen met Bij1Delft, Onafhankelijk Delft en Volt. Lees via deze link de verkiezingsprogramma’s van alle deelnemende politieke partijen in Delft.
Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl