Wetenschap

The Chipsons

In Amerika is onlangs de eerste familie gechipt. Niet voor medische toepassingen maar gewoon als identificatiemiddel. In Engeland willen ouders om dezelfde redenen bij hun kroost een chip implanteren nadat daar twee meisjes zijn vermoord.

‘The Chipsons’ wordt de Amerikaanse familie gekscherend genoemd in de media, in navolging van de tekenfilmserie the Jetsons. De chip, VeriChip, is zo groot als een rijstkorrel en wordt in je arm geïmplanteerd, waarna je niet veel meer dan een muggenbult overhoudt. De microchip is ontwikkeld door Applied Digital Solutions, dat nu wacht op officiële toestemming van de Federal Drug Administration (FDA), de organisatie die toestemming moet geven voor medische toepassingen in de Verenigde Staten.

Volgens Ibo van de Poel van de sectie Filosofie bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management, zit het mogelijke probleem van deze chip erin als het gemeengoed wordt. ,,Stel, je wordt ontvoerd in de tijd dat een chip net zo vanzelfsprekend is als nu een slot op je fiets. Een groot aantal mensen heeft een chip in zijn arm, behalve jij. De politie zou je dan kunnen verwijten dat het je eigen schuld is, zodat een zaak waarbij iemand wél een chip heeft, voorrang krijgt. Als het zo ver komt, is het geen vrijwillige keuze meer om je te laten chippen. En dat mag niet de bedoeling zijn.”

Van de Poel ziet nog niet het nut van een chip als identificatiemiddel. ,,Voor gedetineerden met huisarrest of medische toepassingen kan een chip misschien in bepaalde gevallen een uitkomst zijn. Een arts weet bij binnenkomst welke medicijnen je gebruikt. Bij deze ontwikkeling, een chip tegen ontvoeringen, is het niet duidelijk of het doel wel wordt bereikt.”

,,Betrokkenen menen waarschijnlijk dat de ‘gechipten’ eerder worden opgespoord en dat daarmee een moord wordt voorkomen. Dat is echter maar de vraag. Een ontvoerder raakt misschien wel in paniek als hij de chip ontdekt, met alle gevolgen van dien.”

Daarnaast kunnen mensen misbruik maken van de technologie. ,,Scanners registeren de chips. Iemand die de code kraakt, kan alle mensen volgen die zijn gechipt. President Bush had Saddam Hoessein dan al lang gevonden!”

Ethische vragen

In Engeland wil de elfjarig Danielle graag een chip na de recente moorden op twee meisjes van tien jaar oud. Van de Poel: ,,Kan zo’n meisje dat wel goed beoordelen? Zodra ze in de puberteit komt, denkt ze er misschien wel heel anders over.”

,,Ik weet niet of de chip makkelijk verwijderbaar is. Maar het is belangrijk om je bewust te zijn van de gevolgen als je zo’n chip draagt. Ik hoop dat de ouders dat wel hebben gedaan”, zegt de universitair docent, die graag ziet dat ingenieurs over ethische vragen rond techniek nadenken. ,,Maar ik wil niet vertellen wat wel en niet mag. Hoogstens de argumenten aanreiken waarom een nieuwe techniek goed is of slecht. Uiteindelijk moeten we over dit soort vragen met zijn allen discussiëren en beslissen.”

Ethische vragen