Chinezen naar Yes!Delft

Het Chinese bedrijf License Software komt naar het kersverse gebouw van Yes!Delft. Het innovatieve bedrijf heeft in China drie vestigingen. Het kantoor in Delft is het eerste in het buitenland.

In totaal kraakten Amsterdamse studenten in het weekeinde vijf leegstaande panden. Eén daarvan wordt nu bezet door de SRVU, de studentenvakbond van de Vrije Universiteit. Als alles goed verloopt komen er ‘zeker vijf of zes’ studenten te wonen, zegt bestuurslid Yaniv Siegel.

“Ieder jaar lobbyen we voor meer studentenkamers en steeds zien we achteraf dat onze acties weinig opleveren”, zegt Siegel. “Met de kraakactie maken we een politiek statement tegen de kamernood.”

Het studentenkraakspreekuur zegt de komende maanden nog meer panden te willen kraken uit protest tegen de kamernood en een mogelijk kraakverbod. Of de SRVU daar ook aan meedoet, weet Siegel nog niet.

De bond overweegt een centrum op te richten om studenten beter over het kraken te informeren. “Kraken lijkt misschien een beetje louche en gevaarlijk, maar eigenlijk is de drempel helemaal niet zo hoog.”

Ruim een week geleden is het contract getekend. De komende maanden bereiden twee medewerkers de vestiging voor en eind dit jaar moeten er in de Delftse vestiging zes mensen werken. Het softwarebedrijf verwacht dat er over drie jaar ongeveer dertig mensen actief zijn in Delft.

Samenwerking
De komst van het Chinese bedrijf is het gevolg van samenwerking tussen de Yes!Delft, zijn Chinese evenknie Yangpu Technology Innovation Centre uit Sjanghai, Technopartner, dat namens Economische Zaken technostarters stimuleert, en WestHolland Foreign Investment Agency (WFIA), dat internationale ondernemingen helpt bij vestiging in deze regio.

Contacten
Volgens Laurens Kok van WFIA is de keus van License Software voor Yes!Delft het gevolg van de contacten die er sinds 2006 zijn tussen de TU en Yes!Delft enerzijds en de incubator uit Sjanghai anderzijds. “Parcel International uit Rotterdam, dat een Delftse en een TU-achtergrond heeft, vestigde zich eind vorig jaar in Yangpu en License Software is de eerste deze kant op.”

Gelijkgestemd
Het Chinese bedrijf verwacht volgens Kok dat vestiging bij Yes!Delft ‘business oplevert’. “Ze willen graag in de omgeving van de TU zitten en tussen gelijkgestemde, innovatieve bedrijven en startups. Van daaruit willen ze de Europese markt op.”