Chinese studenten strenger getest op kennis Engelse taal

Samenwerken met buitenlandse studenten is door hun gebrekkige Engels soms onmogelijk. Chinese studenten worden voortaan strenger getoetst.

Geen woord Engels spreken en toch aan de TU studeren? Het kan. Vooral Aziatische studenten blijken zich slecht te redden in het Engels.

Student technische aardwetenschappen, Hans Reichwein, weet uit ervaring dat het moeilijk is om samen te werken met de vele Iraniërs die op zijn opleiding afkomen. ,,Zij verstaan jou niet en jij verstaat hen niet. En als er een verslag moet worden geschreven dan zijn het altijd de Nederlanders die het doen.”

Studentenraadfractie Oras vindt het zorgelijk. ,,Het is goed voor studenten om in een gemêleerd gezelschap te werken. Maar op deze manier doet het afbreuk aan de kwaliteit”, aldus voorzitter Jeanine Porck.

Hoewel buitenlandse studenten voor hun komst een examen Engels moeten afleggen, blijkt een groot aantal de taal dus maar zeer matig te beheersen. ,,We kregen het vermoeden dat er is gefraudeerd met de toetsen”, vertelt seniormedewerker admissions van de TU, Gerrit-Klaas Berghuijs. Voor de Chinese studenten heeft de Nederlandse overheid daarom maatregelen genomen. ,,Er komt nu naast het schriftelijke ook een mondeling examen. Slaagt de student niet, dan krijgt hij geen visum meer voor Nederland”, aldus Berghuijs.

Het Engels van de Chinezen aan de TU gaat ondertussen wel vooruit, meldt Bram Wesselo, student management of technology. ,,Natuurlijk heeft iedereen zo zijn accent. De één spreekt te snel, de ander slikt lettergrepen in, maar ze leren snel. Het zijn harde werkers die vaak naast het nominale programma ook nog een cursus Engels volgen.”

Dat idee heeft mijnbouwer Reichwein over het algemeen ook van de Iraniërs. ,,De enthousiastelingen leren het. Maar er zijn er ook die nog steeds in een hoekje zitten en verder niks doen. Sociaal gezien werkt dat ook niet.” Hij vindt bovendien dat het vaak niet alleen schort aan het Engels. ,,Er zit ook een te groot inhoudelijk niveauverschil tussen studenten uit verschillende landen. De TU bekijkt nu alleen maar lijsten met gevolgde vakken. De buitenlandse studenten zouden een betere toelatingstest moeten doen.”