Chinees voor beginners

Techniek, Bestuur en Management (TBM) gaat een cursus Chinees voor beginners geven om medewerkers en studenten die naar China gaan goed voor te bereiden.

De TU Delft heeft steeds meer contacten met Chinese universiteiten. Om de medewerkers en studenten die naar China gaan voor te bereiden op hun verblijf, geeft TBM vanaf februari een cursus Chinees voor beginners. In veertien lessen leren de cursisten de beginselen van de Chinese taal en cultuur. “Enige beheersing van het Chinees zal de contacten daar vergemakkelijken”, zegt de coördinator van het nieuwe vak, dr. Rien Elling.

“Het idee voor een cursus Chinees kwam door de verschillende verzoeken van met name Bouwkunde en Civiele Techniek en Geowetenschappen. Zij werken veel samen met Chinese universiteiten”, aldus Elling. Bovendien start TBM in samenwerking met het Harbin Institute of Technology in september 2007 met een double degree-programma van de masteropleiding engineering and policy analysis. Na dit programma krijgen de studenten een diploma van beide universiteiten. De Chinese studenten brengen een semester door in Delft en Nederlandse studenten een semester in Harbin. “Voor die Nederlandse studenten is de nieuwe cursus heel geschikt”, zegt Elling.

De cursus Chinees voor beginners wordt gegeven in samenwerking met het DelChi-instituut, dat projecten organiseert om de communicatie tussen Nederlanders en Chinezen te verbeteren. “De cursisten krijgen alleen conversatieles”, zegt mr. Yanmin Tao, directeur van het DelChi-instituut. “De uitspraak is al erg moeilijk, omdat in het Chinees vier klanken bestaan. Het schrift is nog moeilijker, dus dat laten we achterwege.” Na de lessen kan de cursist eenvoudige gesprekken voeren, bijvoorbeeld om een boodschap te doen of af te dingen. Twintig procent van de lessen gaat over de Chinese cultuur. “We geven op TBM vooral lessen die gaan over de economie en het educatiesysteem in China.”

Elling: “De cursus in februari is een eerste aanzet. Van mensen die terugkomen uit China horen we graag of ze er ook echt iets aan gehad hebben en of een vervolgcursus nodig is.” (MM)