Chinees netwerk voor Yes!Delft

De TU Delft en de Chinese Fudan universiteit gaan nauwer samenwerken om hun technostarters te helpen. Yes!Delft krijgt er daardoor een enorm Chinees netwerk bij.

Ook het Nederlandse ministerie van economische zaken (EZ) en de Chinese overheid hebben een overeenkomst gesloten om beginnende technische bedrijven te helpen om meer samen te werken.

Het was eerder wel mogelijk om als jonge Delftse ondernemer een bedrijf in China te beginnen, maar door de overeenkomst worden de mogelijkheden een stuk groter. Bovendien heeft de TU Delft een contract afgesloten met de incubator die gelieerd is aan de Fudan universiteit. Hun beginnende ondernemers gaan meer samenwerken.

“We zijn al twee jaar bezig om betere mogelijkheden te creëren voor onze starters in China”, zegt 3mE-decaan prof.drs. Marco Waas, die bij de ondertekening van de overeenkomst aanwezig was. “We wilden iets opzetten waaraan zowel de starters van Fudan, als de TU Delft iets hadden. Hierdoor kunnen Chinese afgestudeerden en promovendi een bedrijfje opzetten bij Yes!Delft en kunnen onze starters een zakenpartner zoeken in de Chinese incubator Yangpu. Dat is geweldig.”

Eerder was het voor de tachtig Chinese promovendi en driehonderd studenten lastig om bij Yes!Delft een bedrijf op te starten. Om aan middelen te komen om een bedrijf op te zetten, moeten ze een verblijfsvergunning hebben. En diezelfde verblijfsvergunning liep tot nu toe af op het moment dat de studie was afgerond. “Dat is door deze overeenkomst verleden tijd”, zegt Waas.

Voordat het contract was ondertekend, was het voor de Nederlandse starters ook een stuk lastiger in China. “Door deze overeenkomst kunnen onze ondernemers ook gebruik maken van de faciliteiten en de expertise van Yangpu. De ondernemers van Senz Umbrella’s, de revolutionaire nieuwe paraplu, hebben zelf een Chinese producent gevonden. Zij kunnen in de toekomst veel baat hebben bij het netwerk van Yangpu.”

Job Nijs van Yes!Delft is dan ook blij met de gesloten overeenkomst, zowel tussen beide ministeries als tussen de twee incubators van de verschillende universiteiten. “We krijgen er ineens een enorm netwerk in China bij. Alle bedrijfjes van Yes!Delft die ik spreek zijn erg enthousiast en veel van hen gaan bekijken of ze meer met China kunnen gaan samenwerken.”

Het komende jaar wordt er voornamelijk aan elkaar ‘gesnuffeld’, zegt Waas. “We doen eerst een proef om te zien hoe het ons bevalt. Maar ik heb er veel vertrouwen in dat beide universiteiten deze samenwerking tussen jonge starters tot een succes willen maken. Yangpu heeft dezelfde niet-lullen-maar-poetsen-mentaliteit en staat wetenschappelijk gezien op hetzelfde niveau als de TU Delft. Yes!Delft heeft misschien een beter netwerk dan Yangpu, maar Yangpu heeft geweldige faciliteiten, zoals een eigen lab. En het is met honderd bedrijfjes veel groter. Dat alles maakt deze samenwerking heel aantrekkelijk.” (MZ)