China wacht energiebehoefte-explosie

Die worden vooral veroorzaakt door de sterke economische groei.

Hoeveel energie kost het om 1,18 miljard Chinezen warm te houden? En hoeveel als al die Chinezen een televisie kopen en die allemaal tegelijk aan zetten om voetbal te kijken? Het hogere welvaartsniveau dat de vele Chinezen nastreven, zorgt voor een hoger verbruik van energie. De verouderde technologie die bij het opwekken en distribueren van energie gebruikt wordt is hier niet op berekend en prof. Ni Weidou voorziet dan ook grote problemen op het gebied van energievoorziening in de nabije toekomst.

Elk jaar groeit de economie in China met ongeveer vijftien procent. De benodigde hoeveelheid energie om de groeiende industrie te ondersteunen stijgt logischerwijs mee. In cijfers uitgedrukt: in China wordt elk jaar voor vijftien Gigawatt aan energiecentrales bijgebouwd, dat is evenveel als in heel Nederland aan centrales staat. De Chinezen gebruiken per inwoner op dit moment twintig keer zo weinig energie als de gemiddelde Nederlander, maar dat zal ongetwijfeld stijgen.

Een ander probleem waar China op dit moment mee kampt is de ernstige milieuverontreiniging door de verouderde kolengestookte centrales. China staat op de tweede plaats, na de Verenigde Staten, waar het koolstofdioxyde-uitstoot betreft. Bij de zwaveldioxyde-uitstoot staat China op een onbetwiste eerste plaats in de wereld. ,,Als je echter de uitstoot per inwoner uitrekent staat China lang niet zo hoog”, relativeert Ni Weidou de cijfers.

Het probleem is echter dat door de oude technologie de hoeveelheid verbruikte energie per BNP ongeveer vier keer zo hoog is als het wereldgemiddelde. Voor de vervaardiging van een kilo staal in China wordt bijvoorbeeld ruim twee keer zoveel energie verbruikt als in Europa. Met efficintere en zuinigere machines is dit getal eenvoudig terug te brengen. Sinds de jaren tachtig zijn de Chinezen bezig met energiebesparing. En zeker niet zonder resultaat: ,,De hoeveelheid energie per BNP is sindsdien al met 31 procent afgenomen.”
Kolen

Tekenend voor de ouderwetse manier van energieopwekking in zijn land vindt Ni Weidou de sterke kolenafhankelijkheid. De energie is voor 76 procent afkomstig van kolengestookte centrales, ruim twee keer zoveel als het wereldgemiddelde van dertig procent. Dat is op zich geen probleem, want er ligt nog voor twee- tot driehonderd jaar genoeg kolen onder de grond in China. De problemen zijn hier echter van logistieke aard.Omdat de kolen vooral gevonden worden in het dunbevolkte noorden van het land en het grootste verbruik in het dichtbevolkte Oosten van China is, moeten ze minimaal vijfhonderd kilometer over spoor en zee vervoerd worden. In de toekomst wil Ni Weidou centrales in de buurt van de mijnen bouwen en de energie daarvandaan transporteren.

Voor de toekomst ziet de hoogleraar grote mogelijkheden voor schone energie in China. Met een totaal van 180 miljoen kilowatt aan schone energie staat China nu al op de eerste plaats in de wereld. Het potentieel voor waterkrachtcentrales is echter nog lang niet uitgeput. Ni Weidou verwacht een vervijfvoudiging van de capaciteit tot het jaar 2050. De hoogleraar wil met Westerse technologie moderne energiezuinige centrales bouwen en oude Chinese centrales moderniseren om de uitstoot schadelijke stoffen te verminderen. Het wachten is op buitenlandse investeerders die geld willen steken in moderne energiecentrales. Die zijn echter op dit moment nog niet bereid grote bedragen met een lange investeringstermijn te betalen.

Prof. Ni Weidou, hoogleraar warmtetechniek aan de Tsinghua Universiteit in China, lichtte afgelopen vrijdag op een seminar bij de vakgroep energievoorziening van de faculteit Werktuigbouwkunde de energieproblemen in zijn land toe. Die worden vooral veroorzaakt door de sterke economische groei.

Kolen