Opinie

China-reis

Jammer is het ook dat dit soort artikelen, door afwezigheid van wederhoor, een beeld neerzetten dat zeker niet gedragen wordt door de meerderheid van de instellingsvertegenwoordigers die aan de missie hebben deelgenomen.

Met het gedetailleerd benoemen van programma-onderdelen die, om wat voor reden dan ook, niet de schoonheidsprijs verdienen, wordt door de auteur aan een breder belang van dergelijke missies geheel voorbij gegaan.

Ook feitelijk wordt in dit artikel een plank misgeslagen. Zo bleef de rol van Nuffic slechts beperkt tot de organisatie aan de Nederlandse kant en was de organisatie van de Match Making Conference in handen van de Ceaie, een Chinese overheidsorganisatie, in nauwe samenwerking met de Nederlandse ambassade in Peking. Daarmee komt de opmerking dat er onvoldoende bewustzijn is geweest voor de culturele dimensies van het bezoek, volstrekt in de lucht te hangen.

Wat de auteur van het artikel ook is ontgaan, is dat vele instellingen het bezoek hebben benut voor het aangaan of verstevigen van bilaterale contacten met Chinese instellingen.

De Delftse voorzitter heeft het China-bezoek bijvoorbeeld benut voor de verdere aanzet van een gezamenlijk trainingscentrum voor micro-elektronica met de vooraanstaande Tsinghua Universiteit. Naar verwachting worden de contracten hiervoor nog dit jaar ondertekend. Verder heeft het bezoek geleid tot een uitnodiging aan Delft om in april in Peking deel te nemen aan een ronde tafel-conferentie van voorzitters van de topuniversiteiten in de wereld.

Een zinloze reis? Ik dacht het niet.

Jon van Langeveld,

Staf Marketing en Communicatie

Bij lezing van het stuk van Jan van Bergen over de recente China-reis van het Nederlands hoger onderwijs in Delta 10, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat hier wordt gepreekt voor eigen parochie. Dat is net zo jammer als het feit dat de redactie niet even haar licht heeft opgestoken bij de eigen cvb-voorzitter. Die was als één van de key note speakers en deelnemer zeer nauw bij deze missie betrokken.

Een zinloze reis? Ik dacht het niet.

Jon van Langeveld,

Staf Marketing en Communicatie