‘China moet innoveren’

Topindustrieel en Council-voorzitter van de Hong Kong Polytechnic University (HKPU), Victor Lo, wil met de TU de handen ineenslaan om er voor te zorgen dat de industrie in het zuiden van China innoveert.

Hong Kong delegatie

We have to team up with leading universities around the World”, zei Lo deze week nadat hij een memorandum of understanding had getekend om de samenwerking tussen beide universiteiten kracht bij te zetten.

Lo maakte deel uit van een hooggeplaatste delegatie van de HKPU die van 19 tot 22 april aan de TU was op uitnodiging van de faculteit Industrieel Ontwerpen en cvb-voorzitter Dirk Jan van den Berg. Tijdens de ondertekening van het memorandum was ook staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken aanwezig.

Volgens Lo is het hoog tijd dat de industrie in het zuiden van China innoveert. “De snelle industrialisatie van het gebied de afgelopen tien jaar heeft tot veel ecologische schade geleid”, zei hij. “Wil het gebied zich de komende tien jaar nog verder ontwikkelen, dan zal dat op een duurzame manier moeten.”

Bovendien is de huidige strategie van de industrie gericht op het zo goedkoop mogelijk produceren van laagwaardige producten volgens Lo niet goed. “Zeker nu met de kredietcrisis is dat geen goede strategie. De bedrijven beconcurreren elkaar teveel. Ze zouden zich moeten richten op hoogwaardigere producten.”

Lo ziet Hong Kong met al haar innovatieve bedrijven en de Polytechnic University als een soort kennisknooppunt in de wereld die ervoor kan zorgen dat er kennis vanuit heel de wereld in het geïndustrialiseerde zuiden van China terecht komt.

Duurzame urbanisatie is een van de brede onderwerpen waar de twee universiteiten zich samen op willen gaan richten. De faculteiten Industrieel Ontwerpen van de twee universiteiten werken overigens al enkele jaar samen. Ze wisselen regelmatig studenten en onderzoekers uit.
Op de vraag met welke andere universiteiten van wereldklasse, afgezien van de TU, Lo nu samenwerkingsverbanden smeedt, reageert hij bondig: “geen”.

Vier Delftse studenten van 21 en 23 jaar zijn woensdagmorgen 1 oktober aangehouden nadat zij op het balkon van een woning aan de C. Fockstraat waren geklommen. Eén van de studenten had een bivakmuts op, bij wijze van grap. Alleen, hij jaagde daarmee een bewoonster de stuipen op het lijf. Met haar aanwijzingen kon de politie de twee jongens in de buurt aanhouden. De andere twee meldden zich later op het politiebureau. Alle vier kregen, naast een boete een stevige preek.

Hong Kong delegatie