‘Check’ je kamer op site LSVb

Kom je zonder het te weten in aanmerking voor huurtoeslag? Betaal je te veel voor een bezemkast? En is je kamer wel brandveilig? Je komt erachter op de website checkjekamer.nl, een initiatief van studentenbond LSVb.

Minister Van der Laan (wonen, wijken en integratie) lanceert ‘checkjekamer.nl’ vandaag aan de hogeschool Inholland. De site is een vernieuwde versie van de kamercheck die de LSVb in 2007 presenteerde. De resultaten waren destijds verontrustend: veel studenten bleken meer dan de toegestane huurprijs te betalen, of woonden in een kamer die niet brandveilig was. “We zijn geschrokken van de vorige resultaten”, zegt LSVb-voorzitter Gerard Oosterwijk. “En we horen nog steeds veel verhalen van studenten die in kwalitatief slechte en dure kamers wonen.”

De studentenbond promoot de site de komende twee weken in zeven studentensteden. Woensdag 7 oktober doet de bond de TU aan. (van 12.00-15.00 in de aula).

Overigens heeft minister Van der Laan ook een site voor kamerbewoners. Op studentenwoonwensen.nl kunnen studenten nog tot donderdag een enquête invullen over hun ideale studentenkamer. De uitkomsten daarvan zullen meewegen in de nieuwe plannen voor studentenhuisvesting.

Sergio Ochoa, civiele techniek
“Ik heb geen specifieke voornemens. Hard studeren misschien? Ik heb er niet echt over nagedacht. In 2009 wordt het hoogtepunt in ieder geval het huislustrum van mijn studentenhuis. In 2008 zijn het de vele reizen die ik heb gemaakt. Ik ben twee keer naar New York geweest, want mijn ouders wonen daar. Ik ben ook nog naar Spanje en Frankrijk geweest met mijn vriendin. Het was niet te combineren met mijn studie, maar ik ben toch gegaan.”