Overslaan en naar de inhoud gaan
TU Delft Delta verkeerslichten jaffalaan
Niet alle fietsers trekken zich wat aan van de nieuwe verkeerslichten op de campus. (Foto: Mirjam van der Ploeg)

Fietsers lijken zich weinig aan te trekken van de nieuwe verkeerslichten op de campus. Een verslag van een overvolle ochtendspits.

“Het is net een spannende film!” lacht Nico Oostrum, conciërge op de Haagse Hogeschool in Delft. Hij bekeek afgelopen week elke ochtend het schouwspel op het kruispunt Jaffalaan-Rotterdamseweg.
De gemeente heeft nu defitinief verkeerslichten op het kruispunt geplaatst, om auto’s de gelegenheid te geven sneller de wijk uit te komen en om de veiligheid voor fietsers te vergroten. “Ik vind het fantastisch om te zien. Zoveel mensen, maar tóch gaat het telkens net goed,” zegt Oostrum verwonderd.

Frustratie
Soms is het op het randje. Een oneindige stroom fietsers baant zich in een grote sliert een weg naar de overkant van het kruispunt. Als het stoplicht op oranje springt, lijkt niemand daarvan onder de indruk. Iedereen fietst onverstoorbaar door. Het rode licht lijkt voor degenen die net het verkeerslicht hebben bereikt zelfs een teken om nog wat extra vaart te maken. Zo weten ze zich toch nog bij de colonne aan te sluiten.
Dit tot frustratie van automobilisten, die inmiddels een groen licht hebben gekregen. Als de sliert uiteindelijk toch tot stilstand komt voor het rode licht, trekt nog één waaghals een sprintje. De automobilist die inmiddels de bocht heeft ingezet, claxonneert geïrriteerd terwijl hij snel afremt. De fietser wijkt uit en weet op het nippertje een botsing te voorkomen.

Mierenhoop
“De meeste mensen weten wel dat ze hier moeten opletten, lijkt het. Daardoor gaat het vrijwel nooit écht mis.” zegt Oostrum. “Tot er eentje met een ochtendhoofd nog half zit te slapen natuurlijk, dan vraag je om problemen.” Maar hij blijft optimistisch. “Mensen gaan hier niet zo hard, omdat het zo’n grote massa is. Dat maakt de risico’s wat kleiner. En de meesten komen hier elke ochtend, die zijn het inmiddels gewend.”
Er wordt opnieuw geclaxonneerd. “Ja, kijk, is er weer één boos,” grijnst Van Oostrum. “Die fietser daar zat niet op te letten. Dan krijg je dat.”

‘Fietsers doen uiteindelijk gewoon wat ze zelf willen’

De stoplichten hebben de verkeerssituatie verbeterd, vindt hij. “Ik snap dat die automobilisten gewoon fatsoenlijk de wijk uit willen. Voorheen was dat niet te doen, nu gaat dat beter.” Of het voor de fietsers veel verschil zal maken, betwijfelt hij. “Fietsers doen uiteindelijk gewoon wat ze zelf willen. Maar het is net een mierenhoop: het lijkt chaos, maar uiteindelijk weet iedereen wel goed waar hij mee bezig is.”

Schuin oversteken
Een ander heikel punt is de bocht naar rechts na het stoplicht, richting de hogeschool. Wie wil afslaan en hier niet al ver van tevoren op heeft geanticipeerd, heeft een probleem. Fietsers die ergens links in de stroom fietsen, proberen zich naar rechts te manoeuvreren.

TU Delft Delta kruispunt Jaffalaan
Fietsers richting de hogeschool omzeilen het drukke fietspad door schuin over te steken.

Tevergeefs: de sliert rechtdoor fietst gewoon door. Wie wil afslaan, moet wachten tot het stoplicht op rood gaat en hopen dat er dan een gat valt om snel tussendoor te glippen. Om dit te voorkomen, kiezen sommige mensen ervoor om meteen vanaf het begin schuin het kruispunt over te steken.

Krijg Delta updates

Click here to unsubscribe