Champagnebar in de collegezaal

Het is een komen en gaan van klussers, in het voormalige hoofdgebouw van de TU. Want voordat de faculteit Bouwkunde er in september haar intrek neemt, geeft het Delftsch Studenten Corps er nog een lustrumfeest. De plannen voor de 190 appartementen in ‘Villa Academica’ zijn uitgesteld.

Wie het voormalige bestuursgebouw van de TU binnenstapt, struikelt bijna over de afgezaagde balken en gestripte vloerbedekking. Een opkomende nies door het vele zaagsel kan nog net worden onderdrukt. In de vroegere kantine op de begane grond staat een bord met patat van minstens een paar dagen oud. Tientallen fruitvliegjes kleven in de opgedroogde mayonaise. Langs een oude friteuse druipt vet op een vaal kastje. Uit een aanpalende ruimte klinkt het geluid van timmerende hamers en loopt een student in en uit met een kruiwagen.

Het oude bestuursgebouw aan de Julianalaan is het terrein waar afbraak, rommel en opbouw hand in hand gaan. Eind mei 2006 vertrok de TU uit het gebouw, omdat Fortis Vastgoedontwikkeling plannen had om appartementen in het gebouw te maken. Door de brand in het Bouwkundefaculteit zijn de plannen voor de 190 appartementen in Villa Academica tijdelijk in de ijskast gezet. “We moeten nog concrete afspraken maken met de TU over het gebruik en hoe lang de faculteit Bouwkunde in het gebouw mag zitten, maar we zijn de TU wel ter wille”, zegt woordvoerder Wendy van Leusden van Fortis.

Hoewel er dus nog een overeenkomst moet worden gesloten om alle financiële details rond te krijgen, is het al wel zeker dat vanaf september de bouwkundestudenten colleges kunnen volgen in het pand. Maar voordat de studenten lessen in het pand kunnen volgen, moet er nog veel gebeuren, want sinds het pand leegstaat, is er nauwelijks meer iets gebeurd.

Dat geldt tenminste voor het linkergedeelte van het gebouw, ten opzichte van de hoofdingang. In het rechtergedeelte van het pand is het sinds februari van dit jaar namelijk erg druk. Klussende studenten in blauwe overalls lopen af en aan om de verschillende ruimtes om te toveren in een feestpaleis. Het Delftsch Studenten Corps viert van 12 tot en met 22 juli zijn 32ste lustrumfeest in het pand. “Het is wel een raar idee dat wij nu bezig zijn met de voorbereidingen van ons feest, terwijl hier in september de Bouwkundefaculteit komt”, zegt president van de feestcommissie Rogier van Drooge. “Veel bouwkundestudenten klussen mee voor het feest, en volgen hier in september college.” Hij staat in een voormalige collegezaal die wordt omgetoverd in een grote disco. “Vijf jaar geleden heb ik hier zelf ook nog college gevolgd, bij luchtvaart- en ruimtevaarttechniek”, zegt Drooge. Hij wijst naar een gedeelte van de ruimte waar een trappatroon te zien is op de ruwe muur. “Daar was het zitgedeelte en vooraan stond de professor statica en dynamica uit te leggen. Je ziet zelfs nog de projectieschermen hangen.”

De ruimtes worden grondig aangepakt voor het lustrumfeest. Vijfhonderd studenten hebben zich aangemeld om plafonds los te schroeven, vloerbedekking los te trekken, wc’s en stroom aan te leggen, discovloeren in elkaar te timmeren en restaurants en barretjes in elkaar te zetten. In een van de benedenruimtes waar een bruin café komt, hebben de studenten alle vloerbedekking weggehaald en de muren tussen de verschillende kamers uit gesloopt. “Een heel gedoe, want het waren veel afzonderlijke kamertjes”, aldus Drooge.

Tijdens het lustrumfeest kunnen 40 duizend mensen dansen in disco’s, kreeft eten in een van de restaurants of champagne drinken in de champagnebar. Snacken kan in de ‘snackstraat’, waar nu nog kleine kantoorruimtes zitten. Het feest duurt twee weken, maar daarna begint meteen de grote schoonmaak. “Op 31 augustus moeten wij alles bezemschoon opleveren”, zegt Drooge. Dat betekent dus ook dat de bouwkundestudenten dit gedeelte van het pand, rechts van de hoofdingang, niet meteen zullen gebruiken voor het volgen van colleges.

Het linkergedeelte van het pand zal wel gereed worden gemaakt voor het nieuwe studiejaar. Dat zal waarschijnlijk ook nog heel wat werk opleveren. TU-woordvoerder Karen Collet weet nog niet precies wat er precies gaat gebeuren om het pand geschikt te maken als faculteitsgebouw. “In ieder geval komen er in het hele gebouw sprinklers”, zegt Collet.

Tijdens een rondje door dit gedeelte van het pand wordt duidelijk dat er waarschijnlijk nog wel meer moet gebeuren. De gangen in de linkerkant van het pand staan gedeeltelijk volgestapeld met meubels. “Wij zijn maandenlang de enigen geweest die het pand gebruikten”, zegt Drooge. “Pas sinds de brand lopen hier weer mensen van de TU om te zien wat er allemaal moet gebeuren.” Buiten woekert het onkruid. “En in dit gedeelte, waar weinig mensen lopen, wordt geregeld koper gestolen”, zegt Drooge. Nog een stukje verderop, in hetzelfde linkergedeelte, is te zien waar studentenvereniging Jansbrug haar lustrum heeft gevierd. Op de muren is graffiti gespoten en de groene schoolborden zijn beschilderd met afbeeldingen van felgroene mobiele telefoons en andere elektronische gadgets. Een raam is provisorisch dichtgetimmerd met een volgekladderde houten plank. Hier en daar liggen bakstenen en roodwitte linten en het roodwitte plafond ziet er hier en daar wat gammel uit. “Er moet nog flink worden geverfd en schoongemaakt”, zegt Drooge. “Het zal nog aardig wat werk zijn, voor hier studenten colleges kunnen volgen.”

De bouwval die het voormalige hoofdgebouw nu is, moet van 12 tot en met 22 juli omgetoverd zijn tot discotheek met restaurants en champagnebar. In september opent de faculteit Bouwkunde er haar deuren. (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)