Champagne sabreren ter ere van 10 jaar Yes!Delft Students

Van blauwe bodypaint tot succesvolle ondernemingen. Het kwam allemaal voorbij in 10 jaar Yes!Delft Students. Deze week viert de incubator feest.

Wouter Robers onderneemt een wereldrecordpoging champagne sabreren. (Foto's: Yes!Delft)

“Toen Yes!Delft Students net was opgericht liepen er ter promotie drie mensen over de campus die van top tot teen gehuld waren in blauwe bodypaint”, vertelt voorzitter Sophie Slot. Inmiddels verwelkomt de organisatie jaarlijks tijdens events ruim vierduizend unieke bezoekers. Zelf vertelt Slot de geschiedenis liever aan de hand van start-ups dan getallen. Dus gidst ze ons langs succesvolle ondernemingen als NightBalance, Swapfiets en KarTent. Voor Slot zelf was deelname aan de studententak van de hightech incubator geen vanzelfsprekendheid. “Ik wilde vooral ergens ervaring opdoen voordat ik aan mijn master begon. Dit kwam mooi op mijn pad.” Yes!Delft Students stimuleert studentondernemerschap door middel van events. “Want uiteindelijk zijn het studenten die doorstromen naar het ‘grote’ Yes!Delft.”

Collega Anthimis Verhoog luistert geamuseerd. “Als je eenmaal die incubator binnenstapt, dan wil je er nooit meer weg. Het is net het hoofdkantoor van Google”, vertelt hij enthousiast. Als lid van de lustrumcommissie is Verhoog medeverantwoordelijk voor de festiviteiten die deze week rondom de tiende verjaardag plaatsvinden. “Een week met uiteenlopende activiteiten. Van champagneflessen sabreren tot een 24 uur durende hackathon.”

Wouter Robers onderneemt een wereldrecordpoging champagne sabreren.
Maandag
Kick-off
16:30-21:30 @Beestenmarkt

In samenwerking met lokale horeca viert Yes!Delft Students de opening van haar lustrumweek op de Beestenmarkt. Tijdens het event, dat wordt geleid door Frits Huffnagel (van het IAmsterdam logo), wordt een wereldrecordpoging champagne sabreren ondernomen. “Dit komt voort uit een belangrijke Yes!Delft traditie. Als je iets te vieren hebt, dan trek je aan een bel in de centrale hal. Vervolgens ga je op een kratje staan, vertel je iedereen over jouw succes en sabreer je de champagne. Wouter Robers zal de poging ondernemen. Hij traint al een jaar en werkt zelfs met gewichtjes”, legt Verhoog uit.

Dinsdag
Workshop Day
16:30-22:00 @Yes!Delft

Tijdens de Nyenrode workshopdag leer je vaardigheden die je als beginnend ondernemer kunt gebruiken. “Een laagdrempelige manier om in contact te komen met Yes!Delft”, vindt Slot. Naast een maaltijd krijgen belangstellenden vier workshops voorgeschoteld gericht op branding, acquisitie en scrum. Inschrijven voor deze dag kan via Facebook.

Woensdag
Entrepreneurship Day Delft
16:30-22:00 @Aula TU Delft

De jaarlijks terugkerende Entrepreneurship Day Delft begint met een expositie van start-ups die nu uitgegroeid zijn tot grote bedrijven en eindigt op een start-up playground. Tussendoor luister je tijdens het symposium naar verhalen van ondernemers uit alle stadia van het ondernemerschap. Van start-up tot succesvol bedrijf, van Swapfiets tot Deliveroo.

Een uiltje knappen samen met slaaprobot Somnox. (Foto: Somnox)
Donderdag
Hackathon
15:00 | 24 uur lang @ Yes!Delft

Wie wel van een uitdaging houdt, is tijdens de hackathon aan het juiste adres. 24 Uur lang buigen groepen studenten zich over casussen van verschillende bedrijven. Tijdens de wedloop stimuleert de organisatie de studenten door middel van (maximaal twee!) energiedrankjes, yogasessies en een minibioscoop met series op groot scherm. Toch moe? Deelnemers kunnen een uiltje knappen in een KarTent onder begeleiding van Somnox, de slaaprobot die ook zeer geliefd schijnt te zijn bij de Kardashians.

(Foto: Imgflip.com)
Vrijdag
Yes!Fest
21:00-04:00 @ Lijm&Cultuur

De lustrumweek wordt afgesloten met een festival waarvoor grote ondernemers als Steve Jobs, Beyoncé en Elon Musk de inspiratie vormden. Dat Mechnificent een dag eerder op dezelfde locatie (Lijm&Cultuur) een feestje viert doet daar niets aan af. “Met optredens van Yung Felix, The Boy Next Door en TU Delft favoriet Bas Nederkoorn hebben we een sterkere line-up”, vindt Verhoog.

De tagline ‘Start-up from the bottom, now we’re here’ belooft een feest waar Drake jaloers op zou zijn. Tickets kosten € 12,29 en koop je online.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl