Centrale registratie van diefstallen

Medewerkers en studenten kunnen diefstal binnen de TU per 1 september via de website melden in een centraal registratiesysteem. Dat was tot nu toe technisch niet mogelijk.

De TU voert met ingang van 1 september één centraal registratiesysteem in voor incidenten als diefstal, ongevallen, bedreiging en hacking. Daarmee is beter te zien wat er op verschillende faculteiten gebeurt en wordt voorkomen dat bijvoorbeeld één en dezelfde diefstal meerdere keren staat geregistreerd.
Manager integrale veiligheid Ron Massink hoopt dat medewerkers en studenten gesignaleerde incidenten vervolgens ook echt melden. “De motivatie om aangifte te doen is niet zo hoog. Bij spoed natuurlijk wel 112 bellen.”

Massink heeft geen indicatie dat er momenteel meer wordt gestolen dan vorige jaren, maar weet wel dat diefstal vooral plaatsvindt op plekken met grote concentraties mensen. Plaatsen waar je gemakkelijk in- en uitloopt en waar wat meer feesten en manifestaties plaatsvinden. Als voorbeeld noemt Massink de aula. “Ook bij de faculteit Bouwkunde komt diefstal wat meer voor.”
Openbare ruimtes die ogenschijnlijk van niemand zijn, zo legt Massink uit, nodigen uit tot criminaliteit. “Bij een faculteit als Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica heb je dat minder. Luchtvaart- & Ruimtevaarttechniek is ook een goed voorbeeld. Daar heb je veel kantoren en verschillende soorten ruimtes. Als mensen zich verantwoordelijk voelen voor het gebied waar ze zijn, valt het op als er mensen lopen die ze niet kennen.”

Massink propageert dan ook dat mensen zich verantwoordelijk voelen voor een gebied rondom hen met een omtrek van 25 meter. “Als je ziet dat er gestolen wordt: meld het. Al die cirkels van 25 meter maken de universiteit in haar geheel veiliger.”

Dat verantwoordelijkheidsgevoel is een onderdeel van het concept Crime Prevention Through Environmental Design (CPTED) dat Bouwkunde momenteel invoert. Een ruimte hoort daarbij zodanig te zijn ingericht dat duidelijk is dat die ruimte van iemand is, legt Massink uit. “Denk aan een hoek waar je gezamenlijk koffie drinkt, zorg voor zicht op de gang, zorg voor veilige activiteiten: zet bijvoorbeeld een kopieerapparaat op de gang. Lok criminaliteit niet uit: zet dure apparaten niet neer waar geen toezicht is. Iedereen spuugt op sociale controle, maar het werkt wel.”

Massink wil geen cijfers noemen over het aantal diefstallen binnen de TU. “Als ik dat doe, word ik de volgende dag gebeld dat het cijfer te hoog of te laag is.” Toch stond er onlangs op de website van studievereniging I.d dat er in het afgelopen jaar naar schatting al tachtig tot negentig laptops onvrijwillig van eigenaar waren gewisseld bij de faculteit Industrieel Ontwerpen (IO).
Dat getal zegt Massink niets. Facilitymanager Paul Uiterdijk kan het ook niet bevestigen: “Het aantal geregistreerde gevallen vanaf januari ligt tussen de tien en twintig. Niet alleen laptops, ook mobieltjes.”
Volgens Uiterdijk heeft het te maken met de ‘huiselijke sfeer’ bij IO. “Studenten ontwerpen gezellig met elkaar in een studio en laten hun tas staan als ze even naar het toilet gaan. Ze gaan er vanuit dat anderen even opletten. Als ze terugkomen is bijvoorbeeld hun iPod verdwenen.”

Vorig jaar werd in samenwerking met de facultaire studentenraad een bewustwordingsactie gehouden. “Twee oud-rechercheurs hebben we als bezoekers door de faculteit laten lopen en acteerden dat ze dief waren”, zegt Uiterdijk. “Ik heb het meegemaakt dat zo’n rechercheur een laptop weghaalde en medestudenten er niets van zeiden.”

With the memories of all those crazy summer parties and festivals still alive in your minds, there’s one more wild party and music festival to come this weekend at a place called Droevendaal in Wageningen.
Droevendaal is a ‘hippie community’ where people and nature live together in balance. Green and friendly, there are lots of gardens and open green fields filled with wild animals and birds all around. As for the people, they’re scientists of all kinds, musicians, artists, students and visiting students from around Holland. In short, a great place to spend the weekend!

This weekend the community is hosting its 20th annual ‘Droef-Festival’, where on the stages set up in the green fields local musicians and musicians from Utrecht, Amsterdam, Rotterdam and Den Haag will be performing music from all directions: reggae, rock, punk, hip-hop, grunge…. Djs will also play live music from techno to lounge. And some of the community houses will serve as chill zones, where soft music and couches offer a place to quietly hang out and enjoy water-pipes.

For those who cannot resist the desire for self-expression in music, there will also be jam sessions, in which you’re more than welcome to grab a guitar, drums, violin or any other instrument you can find there and make your own music.

Besides music, there will be other action, like open camp fires, games, shaky/pogo dancing and more. Also lots of food for any kind of human being will be on offer, so carnivores will have some meat to gnaw on, and vegans some ‘grass’ to nibble – many of Droevendaal’s citizens are vegetarians. But what’s a party without booze, and there will be plenty of all kinds to buy, but you can also bring your own.

For those new to this country, Wageningen is located somewhere between Arnhem and Utrecht and is easy to get to by car, train or hitchhike. Once in Wageningen, just follow the signs to the Droevendaalsesteeg – or even easier this weekend, just open your ears and go in the direction of the music! Staying over night at the community is no problem, as there are many houses to stay in or you can camp out, but bringing a sleeping bag with you is advised.

Maxim Amosov, from Western Siberia, is an MSc student engaged in a joint-project at TU Delft and Wageningen University

‘Droef Festival 2009’, at Droevendaal, Wageningen. Saturday, September 19, from 20:00 to the next day.