Celstraf voor bedreigen Leidse studentes

Een vijfentwintigjarige student die bijna twee jaar lang twee Leidse medestudentes stalkte en bedreigde, moet een half jaar de cel in. Ook is er een contactverbod opgelegd en moet hij in behandeling voor zijn psychische problemen.

Volgens de man hadden hij en een medestudente een relatie, die zij “op een vervelende manier” verbrak. Hierop sloegen bij hem de stoppen door en bedreigde hij haar en een medestudente anderhalf jaar lang.

Ook de vader van één van de vrouwen en een hoogleraar van de Universiteit Leiden die probeerde te bemiddelen, werden voor rotte vis uitgemaakt. Hij zocht de hoogleraar op in zijn werkkamer en noemde hem “kankerrat”. Via de telefoon zei hij tegen de vader dat hij hem wist te vinden en dat er “bloed zou gaan vloeien”.

Alle slachtoffers deden aangifte. De verdediging voerde nog aan dat de man zo heftig reageerde omdat hij zelf problemen had. Daardoor zou hij verminderd toerekeningsvatbaar zijn.

Volgens de rechtbank in Den Haag is duidelijk dat de verdachte nog steeds boos is op zijn vermeende ex. Maar, stelt de rechter, “hoe erg de verdachte ook gekwetst is, dit kan in geen geval een rechtvaardiging vormen om te handelen zoals hij heeft gedaan”.

De rechter sluit de kans op herhaling niet uit, ook gezien de wietverslaving van de man, en legt hem 162 dagen celstraf op. Daarvan zijn 60 dagen voorwaardelijk. Bovendien moet hij verplicht in therapie.

Ook mag hij drie jaar lang geen contact meer zoeken met de slachtoffers. Doet hij dat wel, dan wordt zijn celstraf telkens met maximaal één week verlengd. De geëiste schadevergoeding van zo’n 21 duizend euro hoeft hij niet te betalen.

HOP, Irene Schoenmacker

HOP Hoger Onderwijs Persbureau