CDA en PVV: ‘Op ons hoeft minister niet te rekenen’

Oppositiepartijen CDA en PVV zijn niet van plan Bussemaker aan een meerderheid te helpen in de Eerste Kamer. De minister rekende op steun van beide partijen om de basisbeurs voor masterstudenten te schrappen.

Invoering van een leenstelsel voor masterstudenten was een voorstel van het vorige VVD-CDA-kabinet, zei onderwijsminister Bussemaker afgelopen vrijdag in een interview met het Hoger Onderwijs Persbureau. Ook de PVV zette destijds zijn handtekening onder het plan, dus zou er volgens de minister nu genoeg steun moeten zijn in de Eerste Kamer.

“Wij gaan dit absoluut niet steunen”, reageert CDA-Kamerlid Michel Rog. “In het verleden is dit voorgesteld, maar afschaffing van de basisbeurs is nooit óns idee geweest. In ons verkiezingsprogramma staat dat wij tegen een leenstelsel zijn voor bachelor- en masterstudenten en ik voel geen behoefte om van dat standpunt af te wijken.”

Harm Beertema van de PVV vindt het “helemaal niet logisch” om voor afschaffing van de basisbeurs voor masterstudenten te stemmen: “Wij zijn daar toentertijd schoorvoetend mee akkoord gegaan, maar alleen omdat de basisbeurs voor bachelorstudenten wel behouden bleef en omdat de ov-studentenkaart bleef bestaan. Dat was een totaalpakket. De minister hoeft in dezen helemaal niet op de PVV te rekenen.”

Daarmee komt de minister in de Eerste Kamer in een lastig parket. Ook D66 en GroenLinks, beide in principe voor een leenstelsel, zijn namelijk nog steeds niet enthousiast over de plannen van Bussemaker. GroenLinks-kamerlid Jesse Klaver liet vorige week al weten dat de minister niet tegemoet is gekomen aan zijn wensen en ook Paul van Meenen van D66 zei nog niet overtuigd te zijn.

Onderwijsminister Bussemaker maakte afgelopen vrijdag bekend dat zij de invoering van het leenstelsel voor bachelorstudenten uitstelt naar 2015. Masterstudenten moeten vanaf 2014 wel gaan lenen. Het wetsvoorstel dat dit regelt, wil de minister voor het zomerreces naar de Tweede Kamer sturen.