Carrière maken als klinisch technoloog

Gamen als beroep en daar ook nog mensenlevens mee redden? De toekomstig klinisch technologen van de TU zien het zichzelf wel doen tijdens de carrièredag van studievereniging Variscopic.

Tussen innovatieve technologieën en conservatieve geneeskunde slaat de klinisch technoloog een brug. En deze brug reikt veel verder dan alleen het academische ziekenhuis. Consultants, onderzoeksgroepen en het bedrijfsleven staan ook te springen om deze technisch onderlegde medische professionals. Tijdens de carrièredag op 16 juni konden studenten kennis maken met verschillende medisch-technische bedrijven door middel van cases of presentaties.

Onder deze bedrijven was Games for Health, een project van spelmakers, medische professionals en technici. Zij ontwikkelen spellen die wetenschappelijk getest worden. Twee spellen zijn al goedgekeurd als medicijn. “Met onze spellen worden letterlijk mensenlevens gered”, zei Jurriaan van Rijswijk, voorzitter van Games for Health. Door mensen enthousiast te maken om deel te nemen aan een spel, kan veel data verzameld worden. Zo hebben duizenden mensen wereldwijd meegedaan aan een spel waarbij de locaties van defibrillators opgespoord moesten worden. Hiermee is nu een app ontwikkeld waarin de dichtstbijzijnde defibrillator binnen een mum van tijd gevonden kan worden.

Zelfs een eigen bedrijf opzetten is een mogelijkheid waar veel toekomstperspectief in zit. Zo vertelden bachelorstudenten Niels Dur, Diederik Rasenberg en Kristien van der Graaf dat er nog steeds veel uitdagingen zijn in de operatiekamer. Ze hebben voor hun studie een hartkatheter ontworpen met een magnetische aandrijving. Met een katheter kan de pompfunctie van het hart worden overgenomen en kunnen vernauwingen worden opgespoord. De conventionele motorische aandrijving komt met de bloedbaan in contact, waardoor het apparaat maar één keer ingezet kan worden. De magnetische aandrijving van de studenten heeft dat nadeel niet, waardoor deze geschikt is voor hergebruik. Dit maakt hun ontwerp een stuk goedkoper dan het huidige.

Young Medical Delta, een andere stand op de bedrijvenmarkt, brengt studenten en “young professionals” binnen de technologische en medische sector samen. Zij moedigt de organisatie van dit soort evenementen aan om samenwerking tussen technici en medici te stimuleren. Het uiteindelijke doel is het opzetten van een vacaturebank voor onder andere stages, afstudeeropdrachten en promotieonderzoek. Een jaarlijkse herhaling van het evenement zit er nog niet in vanwege de recente startdatum van de studie. Joep Eijkenduijn van Variscopic: “We zijn een kleine vereniging, maar deze dag is toch erg succesvol. Daarom willen we het volgende keer nog grootser aanpakken.” De eerstvolgende carrièredag staat over twee jaar op de agenda.