Carmen, gevangen in een liefdesweb

Vijf avonden lang is de aula de arena van stoere soldaten, paffende fabrieksarbeidsters, spelende kinderen en stierenvechters. Tijdens de première van de opera Carmen op woensdag stond de verleidelijke zigeunerin Carmen haar geliefde Don José gek te maken van verlangen.

De sfeer zit er meteen goed in bij het begin van Carmen. Kinderen in sportkleding spelen stierenvechtertje en verveelde, macho soldaten wachten tot de tabakfabriek leegstroomt. Als de paffende vrouwen de trappen van de aula naar beneden lopen, is de zaal vol rook en verlangen gehuld. De vrouwen en de soldaten draaien verleidelijk om elkaar heen, hunkerend naar liefde.

Een vrouw moet er niets van hebben: Carmen. Niet omdat ze preuts is, maar omdat de liefde bij haar een spel is. Ze wil hebben wat ze niet kan krijgen. De sullige soldaat Don José is een makkelijk slachtoffer.

Hij is voorbestemd om met zijn dorpsliefde Micaëla te trouwen, maar hij kan Carmen niet weerstaan als ze hem een bloem toewerpt en ze hem de liefde verklaart. Die liefde is overigens maar van korte duur. Carmen zoekt een ridder op een wit paard om haar te redden uit de gevangenis als ze met een andere vrouw heeft gevochten. Als ridder Don José haar redt en daardoor zelf in de gevangenis belandt, bedankt ze hem daar eerst uitvoerig en vurig voor. En daarna schopt ze hem onderuit, maakt hem jaloers en verleidt hem om zijn baan in het leger op te geven voor een zwerversbestaan met haar. Niet omdat ze hem nu zo leuk vindt, maar omdat het haar eigen leven kruidt.

Don José is gevangen in een liefdesweb. Hij zet zijn complete leven voor haar op z’n kop door zijn jeugdliefde aan de kant te zetten en zijn carrière te verliezen in de hoop op liefde van Carmen. De hoofdpersonen Carmen en Don José spelen de karakters met verve. Carmen, gespeeld door de Zwitserse Anna Traub, is een krachtige vamp die lonkt met haar ogen en snauwt en verleidt met haar stem. De Syrische Bassem Alkhouri is als Don José een naïeve, onnozele man die snakt naar liefde. Hij maakt goed invoelbaar hoe radeloos hij van de gemene liefdesspelletjes van Carmen wordt. Samen met de mooie muziek en koorzang van Krashna Musika verandert de aula in een zinderende Spaanse arena waar het hart vurig klopt, mannen gek worden en het bloed vloeit.

Ter ere van het 170-jarig bestaan van de TU en 45 -jarig bestaan van Krashna Musika wordt de opera Carmen in november vijf keer opgevoerd. De Delftsche Opera Compagnie organiseerde de opera en cultural professor en operaregisseur Floris Visser regiseerde het stuk. Alle avonden zijn uitverkocht.