Campusrun door TU-gebouwen

Weer geen kroegjool in eigen huis voor Laga en rennen voor de lol, de ernst en het goede doel.

Als er één sport is die van tradities aan elkaar hangt, is het roeien. Op 2 april was voormalig TU-student Olivier Siegelaar de derde Nederlander die zich –voor Oxford- winnaar mocht noemen van de oudste roeiwedstrijd ter wereld, de prestigieuze Boat Race op de Theems tussen de universiteitsachten van Oxford en Cambridge.

Een week later stond op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten de 134ste aflevering van het in corpskringen megaprestigieuze evenement de Varsity op het programma. Leuk en aardig, een gouden medaille op de Olympische Spelen, maar met het winnen van de plechtig omschreven ‘Race der Oude Vieren’, ben je pas écht verzekerd van eeuwige roem bij bijvoorbeeld een vereniging als Laga. Dertig keer presteerden de Delftse roeiers het, onder meer tijdens de eerste editie in 1878, om het felbegeerde gouden blik te ’trekken’. De heren smachten intussen naar een nieuwe zege, want de laatste dateert alweer van 1997. Dat bleef ook na deze editie zo. De boot van slagroeier Laurens Wilkens passeerde als vijfde de finishlijn, ver achter winnaar Nereus. Weer geen avondje kroegjool in eigen huis dus. Voor de dames stond dit prestigieuze nummer voor het eerst op de rol -die corpsstudenten gaan best wel mee met hun tijd. Ook hier kon de Laga-vier, voorgeslagen door Céline den Bremer, echter geen hoofdrol spelen en won Nereus. Gelukkig was de lol op de oevers er niet minder om.

Over lol gesproken. Lekker gek doen en verkleed een rondje hardlopen met een biertje in de hand? Dat kan tijdens de CampusRun op 7 juni. Nog geen traditie die zich met de hierboven besproken roeievenementen kan vergelijken, maar de jaarlijkse activiteit van studievereniging Gezelschap Leeghwater van werktuigbouwkunde wordt al wel weer voor de vijfde keer gehouden. Het traject voert behalve over de campus dit keer ook door acht verschillende faculteiten en andere TU-gebouwen. Zo kom je nog eens ergens. Dat gek doen en verkleden is trouwens alleen bedoeld voor de deelnemers aan de korte afstand van 1,75 kilometer. Lopers die meedoen aan de 5 en 10 kilometer worden geacht zich een stuk serieuzer te gedragen. Gek doen kan altijd nog na afloop, bij de foodtrucks, bar en live muziek op het finishterrein. Dat geldt trouwens ook voor liefhebbers die helemaal geen zin hebben in hardlopen. Het aan de run gekoppelde goede doel is dit jaar de stichting Bewegen Tegen Kanker, een instelling die sportieve activiteiten organiseert voor kanker-patiënten.

Jimmy Tigges / Redacteur Sport