Campusfonds moet vastgoed ontwikkeling vlot trekken

De TU wil meer samenwerken met bedrijven. Een speciaal fonds voor campusvastgoed, met honderden miljoenen euro’s, moet ervoor zorgen dat zich hier meer bedrijven vestigen.

Ruimte genoeg op het terrein van Technopolis. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Al jaren heeft men het er over. Zou het niet mooi zijn als in Delft een soort MIT aan de Schie zou ontstaan? Net als bij illustere zusterinstellingen als MIT, Stanford en Cambridge, zou ook hier een ‘business campus moeten komen. Kortere lijntjes met bedrijven stimuleert de samenwerking, is het idee. En aan die samenwerking is behoefte.

Maar op bedrijventerrein Technopolis, aan de zuidkant van de TU, loopt het niet storm. Sinds het gebied in 2005 bouwrijp is gemaakt, heeft zich er maar een handjevol bedrijven gevestigd. Bedrijven krijgen de financiering vaak niet rond. Een nieuw vastgoedfonds moet daar nu verandering in brengen.

Geen kerntaak TU
De TU mag zelf geen vastgoed financieren voor externe partijen. Dat behoort nu eenmaal niet tot de kerntaken van de universiteit. Ze slaat de handen daarom ineen met verzekeraar ASR, dat een speciaal fonds, het Dutch Science Park Fund, in het leven heeft geroepen.

Geen standaard vastgoed
In Nederland stapte niet eerder een institutionele belegger met een fonds in vastgoed voor campussen. Het gaat om vastgoed met een hoog risicoprofiel. Potentiële huurders vragen doorgaans om kortlopende huurcontracten en flexibiliteit. Daarnaast zoeken ze vaak geen standaard vastgoed, maar gebouwen met bijvoorbeeld laboratoria of clean rooms.

Vastgoedinvesteerders steken hun geld van oudsher liever in kantoren met een lager risicoprofiel”, vertelt Paul Althuis, de directeur van het valorisatiecentrum van de TU. Althuis is zeer verheugd over de totstandkoming van het fonds, waar vier jaar aan is gewerkt en waar hij nauw bij betrokken was. We kampen echt met een probleem. De ontwikkeling van vastgoed op de campus voor bedrijven staat zo goed als stil, terwijl dit vastgoed een belangrijk middel is om samenwerking tussen de TU en bedrijven te stimuleren. We hebben die ontwikkelingen vroeger te optimistisch ingeschat.

‘Een sterk publiek-privaat ecosysteem ontwikkelen rondom de TU Delft’

Het Dutch Science Park Fund start met Delft, maar richt zich op de grootste tien campussen in Nederland. Door een nationaal vastgoedfonds op te richten voor een mix aan campussen, gebouwen en huurders kan ASR de risico’s spreiden, zo liet fondsdirecteur Luc Joosten eerder deze week weten aan het FD. Exacte cijfers wilde Joosten niet noemen maar hij liet in het FD doorschemeren dat er in het fonds honderden miljoenen euro’s komen. Deels van ASR zelf, deels van externe financiers.

TU bepaalt
De TU Delft bepaalt welke bedrijven zich op de campus mogen vestigen. Als bedrijven met de universiteit willen samenwerken en in het ‘ecosysteem’ van de TU passen, verwijst het college van bestuur ze door naar het fonds van ASR. Als dat fonds er ook een business case in ziet, geeft de universiteit de grond in erfpacht.

Zullen nu in rap tempo gebouwen uit de grond gestampt worden? Danielle ten Veldhuis van de afdeling communicatie van de TU, zegt dat de vestiging van bedrijven op de campus geen doel op zich is. “De ambitie is om een sterk publiek-privaat ecosysteem te ontwikkelen rondom de TU Delft zodat we meer impact hebben op de maatschappij. De juiste samenwerkingspartners aantrekken is van cruciaal belang. De vestiging van bedrijven op de campus is hiervoor een middel, geen doel op zich.”

Gebouw voor scale-ups
Een van de eerste gebouwen die met hulp van het fonds gebouwd zal worden is een doorstroomgebouw voor zogenaamde scale-ups, Delftse spin-off bedrijven die Yes!Delft zijn ontgroeid. Het gebouw, dat mogelijk dat naam NextDelft gaat krijgen, moet qua grootte vergelijkbaar worden met dat van Yes!Delft.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl