Wetenschap

Campusapp helpt studieplek te vinden (en zoveel meer)

Hoe handig is dat: een app die je de laatste vrije studieplekken wijst. In Leuven werkt het al. Volgens dr.ir. Bart Valks (CRE) is voor zoiets een goede samenwerking nodig.

In Delft zijn de eerste stappen gezet in de richting van een actueel informatiesysteem. (Foto: Justyna Botor)

Op de campus van de nabije toekomst checkt een student voordat ze op weg gaat nog snel even waar er vrije studieplekken zijn, en wat voor soort. Levendig, of juist stil en geconcentreerd? Zodra ze een plek heeft gevonden die haar bevalt, tikt ze die aan op haar beeldscherm en stapt op de fiets.

Toekomstmuziek? Niet lang meer, hoopt dr.ir. Bart Valks. Hij is beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling bij vastgoedbeheerder Campus and Real Estate (CRE), en promoveerde onlangs op zijn proefschrift over smart campus tools – technologieën om gebruikers en managers van een campus te ondersteunen. Hij onderzocht op zo’n dertig ict-systemen van universiteiten die informatie bieden over het gebruik van de campus.

Een bekend voorbeeld is die van de Universiteit van Leuven: het dashboard Leuven Blokt geeft een actueel beeld van de drukte in vier leercentra en zes bibliotheken. Andere smart campus tools bieden aanvullende functionaliteiten, zoals reserveren of informatie over het soort studieplekken.

Spookreservering
Drukte op de campus heeft een zelfversterkende werking, zegt Valks. “Als mensen het gevoel hebben dat er te weinig ruimte is, zullen ze sneller geneigd zijn een ruimte te claimen met een reservering. Maar als je ‘m dan niet gebruikt, staan anderen met lege handen omdat ze denken dat een ruimte bezet is”, vertelt Valks. De huidige reserveringssystemen kunnen daar niets mee, maar als je er een aanwezigheidssensor aan koppelt, dan zou je een zaal na bijvoorbeeld tien minuten afwezigheid weer vrij kunnen geven, zegt hij.

In Delft zijn de eerste stappen gezet naar een actueel informatiesysteem

Tellers bij de ingang van collegezalen, poortjes, infraroodsensors onder bureaus, tellende camera’s, het aantal actieve wifigebruikers – er zijn steeds meer soorten data beschikbaar die een indruk geven van het aantal actieve gebruikers.

Tijdens zijn studie naar een kleine dertig campusinformatiesystemen kwamen soms andere partijen in het nieuws vanwege privacywetgeving. Universiteiten zijn daarom zeer voorzichtig met het privacyaspect in de implementatie van smart campus tools.

“Meer informatie registeren dan strikt noodzakelijk – daar kom je als publieke instelling niet meer mee weg”, aldus Valks.  Afgezien van die enkele gevallen is hij geen bezwaren tegengekomen van campusgebruikers tegen tellers en camera’s.

Op weg naar een Campusapp
In Delft zijn de eerste stappen gezet naar een actueel informatiesysteem. Valks noemt Mapiq als voorbeeld dat het mogelijk maakt om ruimtes te reserveren in de TU Delft Library en het IO-gebouw. Voor een paar plekken is een indicatie te vinden van de actuele drukte. Ook is CRE in de ontwerpfase van een systeem dat op verzoek van de studentenraad een actueel overzicht van beschikbare studieplekken op de campus moet geven.

Naast dienstverlening worden duurzaamheid, efficiënter gebruik van ruimten en energie als argumenten aangevoerd voor de invoering van smart campus tools. Bezettings- en benuttingsmetingen laten zien dat er nog altijd veel ruimten suboptimaal worden gebruikt op universiteiten.

Tegelijkertijd zijn er nog weinig overtuigende gegevens beschikbaar over de daadwerkelijke effecten. Met name de eerste claims over efficiëntieverbetering (5-10 procent) zullen pas op langere termijn duidelijk worden. Daarnaast wijst Valks erop dat het moeilijk is om de efficiëntieverbetering toe te wijzen aan smart campus tools: er worden ook andere maatregelen getroffen, en studentenaantallen veranderen continu.

Voor een Delftse campusapp liggen er vooral kansen bij bundeling van verschillende initiatieven, vindt Valks. CRE is als vastgoedbeheerder een logische initiatiefnemer, maar zo’n applicatie kan alleen een succes worden als de TU Library, ict, facility management en facultaire diensten eraan meewerken. “Uiteindelijk kunnen we er alleen samen een succes van maken.”

• Bart Valks, Smart Campus Tools – Technologies to support campus users and campus managers, Promotor: prof.dr.ir. Alexandra den Heijer (faculteit Bouwkunde), 11 oktober 2021.
Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl