Campus TU in Minecraft: pas op voor monsters

Wie de campus van de TU Delft mist, kan er de komende tijd digitaal rondwandelen. De volledige campus is sinds deze week te bezoeken in Minecraft.

De afgelopen maanden bouwde een team van medewerkers, promovendi en studenten van de TU Delft de campus digitaal na aan de hand van blauwdrukken, geodata, en Google Maps. (Image: TU Delft)

Terwijl er geroezemoes klinkt van een kluitje kletsende TU-studenten en -medewerkers, neemt vice-rector magnificus Rob Mudde een paar zelfverzekerde stappen naar voren. Hij gaat achter een lessenaar met microfoon staan, kucht een paar keer en steekt van wal: “I’d like to welcome you to a very special occasion”, zegt hij in het Engels.

Een toespraak voor publiek? Het kan tijdens de coronacrisis niet in de fysieke wereld, maar sinds deze week wel op de digitale campus van de TU Delft in het razend populaire spel Minecraft. Maandag heeft Mudde de Minecraft-campus officieel geopend.

In Minecraft bouwen spelers hun eigen wereld met blokken. In de fictieve landschappen en gebouwen die ze maken, kunnen ze spelen of avatars van anderen verslaan. De afgelopen maanden heeft een team van medewerkers, promovendi en studenten van de TU Delft de campus digitaal nagebouwd aan de hand van blauwdrukken, geodata, en Google Maps.

Voor de gevorderde Minecraft-speler is er ook een ‘survivalmodus’ beschikbaar. Voor wie nieuw is in het spel, hebben de makers een kleine disclaimer toegevoegd over die modus: “Deze wereld bevat monsters, bronnen en allerlei dingen die behoorlijk intimiderend kunnen zijn als je niet weet hoe alles werkt”, schrijven ze in hun digitale handleiding.

In de survivalmodus heeft de TU Delft een iets ander uiterlijk dan in het echt.

Benieuwd naar de digitale campus? Voor het bereiken van de TU Delft in Minecraft vind je hier een Nederlandstalige instructie (beknopt) en hier een Engelstalige instructie (uitgebreid).

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl