Campus krijgt tweehonderd nieuwe kamers

Al op 1 september is de Delftse universiteitscampus ruim tweehonderd studentenkamers rijker. Daarmee springt de TU in op het verhoogde aantal aanmeldingen van masterstudenten uit het buitenland.

Vorig jaar kwamen er 183 masterstudenten uit het buitenland. Voor dit jaar verwacht de TU er zo’n 250. De universiteit moest dus snel voor huisvesting zorgen. Dat gebeurt nu in de vorm van een park met 216 spaceboxes achter het Elektrogebouw. Op het terrein, dat begrensd wordt door de Drebbelweg en de Leeghwaterstraat, zullen ze in twee lagen worden gestapeld. Op 1 augustus moeten er al honderd staan % dan arriveren de eerste buitenlanders. Op 1 september moet het hele project klaar zijn.

Studentenhuisvester Duwo exploiteert de spaceboxes voor een huur van rond de 350 euro inclusief. De boxen blijven tien jaar staan om de kosten (twintigduizend euro per box) te kunnen afschrijven.

De spaceboxes zijn ontwikkeld door het bedrijf Holland Composites Industrial, met inzet van twee Delftse ingenieurs, Pieterjan Dwarshuis (industrieel ontwerpen) en Wouter Hoek (maritieme techniek). De TU en Duwo hadden zeecontainers en houtskeletbouw als alternatieven, maar de spaceboxes wonnen het. Dat komt vooral door factoren als de hightech uitstraling, het lage gewicht (heien is niet nodig), en de plug-and-play manier van installeren. Bovendien zijn ze zeer energiezuinig.

De boxen zullen in allerlei kleuren op het terrein worden neergezet. Alleen de productiesnelheid van de boxen kan nog roet in het eten gooien. Het is nog niet helemaal zeker dat ze allemaal op tijd geleverd kunnen worden.

Het project is het eerste in een serie. Binnen een paar jaar is de TU in staat op de campus, inclusief TU-Noord, ruwweg vijftienhonderd studentenkamers extra aan te bieden.

Na afloop van de lustrumvieringen zal Duwo het Gaac-gebouw in ‘noord’ omvormen tot 266 kamers. Vervolgens begint in 2004 een project voor tussen de vijfhonderd en duizend kamers aan de Balthasar van der Polweg en bij het sportcentrum. Er komt dan een derde ovalen flat aan de Van der Polweg, en tegen de bestaande sporthal wordt een nieuw gebouw neergezet. Waarschijnlijk wordt de entree van het sportcomplex dan in de ‘plint’ van dit gebouw opgenomen.

Na de start met het Gaac-gebouw zal ook de rest van de herontwikkeling van TU-noord beginnen, en dat zal dan nog rond de vijfhonderd studentenkamers opleveren. In TU-noord komt voorts huisvesting voor buitenlandse gastdocenten, en faciliteiten zoals een faculty club en een congreshotel.

De containers van Gimme Shelter zullen in de komende jaren moeten verdwijnen, omdat TNO-TPD op dat terrein wil uitbreiden.