Cabaretier Van ’t Hek wordt professor

Cabaretier Youp van ’t Hek wordt na fotograaf Vincent Mentzel de tweede cultuurprofessor van de TU Delft.
Twintig studenten kunnen meedoen aan de masterclasses van Youp van ’t Hek met het thema ‘Los van Alles’.

Vanaf half januari kunnen studenten zich aanmelden. Nog onbekend is waarop zij eventueel worden geselecteerd. Op 8 maart houdt Van ’t Hek een openbare lezing, waarna hij een serie van zes besloten colleges geeft. Hij neemt de studenten daarna een weekend lang mee naar een nog onbekende plek in Europa die de cabaretier altijd inspirerend heeft gevonden.

Dat alles moet uitmonden in ‘iets tastbaars’, dat op 11 mei tijdens een uittreerede wordt gepresenteerd.

Op de NOS-radio lichtte de cabaretier, die naar eigen zeggen negen jaar over de mavo deed, een tipje van de sluier op. Hij wil dat de studenten loskomen van wat ze altijd doen en dat ze met hem een paar wetten omgooien.

Het eindproduct is volgens hem vergelijkbaar met een kunstwerk. “Ik heb wel een idee daarbij, maar ik hoop dat de studenten iets beters verzinnen. Ze zijn technisch tienduizend keer slimmer dan ik.”

Van ’t Hek zegt te hopen dat de studenten hem tot een nieuwe manier van denken kunnen brengen en dat hij hen ook kan inspireren.

Ongeveer veertig studenten maakten gisteren van het centrum een ‘alternatief voorlichtingsbureau’. Ze eisten tentamenvrij en busvervoer naar de demonstratie in Den Haag.

Oproep
Het College van Bestuur zal via een mail alle studenten en medewerkers oproepen om vrijdag naar de landelijke onderwijsdemonstratie in Den Haag te komen. Daarnaast Ook zal het CvB aan opleidingsmanagers en onderwijsdirecteuren een brief sturen waarin staat dat de mogelijkheid moet worden geboden waar mogelijk binnen het curriculum, om herkansingen te verplaatsen.

Optimisme
De bezetters zeggen zelf het pand vreedzaam verlaten en netjes te hebben achtergelaten. Na een lange dag overheerste bij hen ‘optimisme’. “Studenten hebben laten zien dat actie voeren werkt, het CvB is tegemoet gekomen aan onze eisen. Op deze manier wordt het voor veel meer studenten mogelijk te demonstreren tegen het kabinet vrijdag”, melden de actievoerende studetnen in een persbericht.

Zwaktebod
Helemaal tevreden zijn de actievoerders overigens niet. De twijfelen er nog aan of de UvA zich achter acties blijft scharen. “Jammer genoeg heeft CvB het niks toegezegd voor medewerkers en HvA-studenten, een zwaktebod. We zullen het bestuur nauwlettend in de gaten houden en waar nodig weer in actie komen. Op dit moment is het van het grootste belang om vrijdag een grote demonstratie neer te zetten”.