Cabaret op Vrouwendag

Cabaretduo Maartje & Kine gaf op Internationale Vrouwendag (afgelopen dinsdag) bij TBM zijn visie op sex, drugs en klassieke muziek. De studenten Maartje de Boer en Kine Handlykken schopten het vorig jaar tot de finale van het Gronings Studenten Cabaret Festival en hun succes duurt voort: in februari zijn ze gestart met opnamen voor Vara HumorTV.

Schrik niet: de etalagepoppen in de etalages van meer dan honderd Delftse winkels leven op 10 april. Raken je zelfs even aan, als je niet uitkijkt. “Want na anderhalf uur in een etalage, moet je wel een keertje je benen strekken”, zegt medeorganisator Anita Boone. En dat doe je als artiest natuurlijk op een theatrale manier.

Thema van de Levende Etalagedag is ‘Something old, something new, something Delft, something blue’. Niet alleen professionele theatermakers nemen plaats achter de ramen, ook ‘je eigen tante Toos’ – zoals Boone beeldend omschrijft – is er te zien. Om maar te zeggen dat het een festival is voor iedereen, door iedereen.
Het evenement begint om 12.30 uur op de Markt, met een openingsact door meer dan honderd etalageartiesten. De glansrol is voor stormparaplu Senz, van TU’s ‘Gezicht van Delft’ Gerwin Hoogendoorn. Samen met het boegbeeld van de Levende Etalagedag 2010 – paspop Aphrodite – opent hij het evenement.

Daarna zijn de artiesten in winkels door de hele stad te zien, bij zowel kleine ondernemers als grote ketens. “De acteurs voeren geen toneelstukjes op”, benadrukt Boone, “maar zijn wel theatraal aanwezig.” Zo maken ze de doorgaans zo vertrouwde binnenstad van Delft een bijna surrealistische omgeving. Op een plattegrond kun je zien welke winkels meedoen.

Delftse Nieuwe
De Levende Etalagedag, een idee van Elize Zwerver van Elize Kledingvondsten aan het Vrouw Juttenland, werd vorig jaar voor het eerst gehouden. Ze bedacht het evenement toen haar winkel een jaar bestond en ze zelf in de etalage ging zitten om haar klanten te bedanken. Met haar plan won Zwerver tienduizend euro bij de eerste editie van Delftse Nieuwe, een prijs van de gemeente voor burgers met een goed idee voor een nieuw Delfts evenement.
Theaternetwerk Delft koppelde haar aan Barbara van Gelder van Kunst Karakter, die een evenement neerzette met 111 deelnemende etalages. Dit jaar is de organisatie vanaf het begin in handen van Van Gelder. Haar missie: een zo breed mogelijk publiek verrassen met theater en kunstmomenten. “De Delftse Levende Etalagedag móest gewoon terugkeren”, zegt Boone. “Mensen vonden het zó leuk.”

Het evenement valt samen met het Museumweekend, waardoor verschillende kunstvormen prachtig door elkaar lopen. In musea De Prinsenhof, Lambert van Meerten en Nusantara komen historische figuren tot leven en bij Bierhuis De Klomp kun je tussen de kinderen een kabouterbiertje drinken met cabaretgroep Alles Aan Elkaar. Onderweg mag je bij Eastend Studio op het Oosteinde een liedje inzingen. Mocht je de inspiratie voelen alles te fotograferen, dan kun je ook nog meedoen aan de bijbehorende fotografiewedstrijd. Hoofdprijs: 250 euro.

Muzikaal valt er ook genoeg te beleven. Op de Nieuwe Langendijk bijvoorbeeld, of op het Vrouw Jutteland als je meer van klassiek houdt. En ben je moe na zoveel window shopping? Dan plof je gewoon in de massagestoelen in de etalage van Theater De Veste, waar twee stoelmasseurs de artiesten én jou masseren. Over surrealistisch gesproken…

Delftse Levende Etalagedag, zaterdag 10 april van 12.00 tot 17.00 uur in de binnenstad.
www.delftselevendeetalagedag.nl