Overslaan en naar de inhoud gaan
Pakketbezorging neemt een vlucht nu veel mensen aan huis gekluisterd zijn. Werktuigbouwstudenten ontwierpen pakkethondjes die moeiteloos over de hoogste deurdrempels kruipen.
Honderden eerstejaars studenten werktuigbouwkunde werkten de afgelopen maanden aan pakkethondjes. (Foto: Tomas van Dijk)

Pakketbezorging neemt een vlucht nu veel mensen aan huis gekluisterd zijn. Werktuigbouwstudenten ontwierpen pakkethondjes die moeiteloos over de hoogste deurdrempels kruipen.

Bzzz, langzaam tilt WB11 een platform op. Het voertuig is net daarvoor tot stilstand gekomen voor een stoel. Traag maar gestaag stijgt het platform met daarop een gewicht van tien kilo tot zithoogte. Missie geslaagd.

Dit ‘pakkethondje’ heeft zijn vracht getransporteerd over diverse hindernissen. Zo moest hij onder andere over drie grote balken rijden die achter elkaar op de grond lagen. Als een kleine tank, maar dan met acht wielen in plaats van rupsbanden, klom hij over de obstakels.

‘Bier erop en we zijn klaar voor de zomer’

“Een krat bier erop en we zijn klaar voor de zomer”, zegt werktuigbouwkundestudent Martijn Habers. Hij en zijn teamgenoten werkten de afgelopen maanden aan het wagentje. Het ontwerpproject vormt de afsluiting van het eerste jaar werktuigbouwkunde.

Het team is er een van velen. Ongeveer 88 groepjes van circa zes studenten werden uitgedaagd om in competitie met elkaar een ‘pakkethondje’ te ontwerpen dat in staat is een pakket te transporteren over diverse hindernissen. Het hondje moet uitkomst bieden voor de bezorging van steeds zwaarder wordende pakketten aan huis.

De meeste studenten maakten alleen het ontwerp. Een dozijn ontwerpen werd uitgekozen om fysiek te vervaardigen tot pakkethondjes. Dat gebeurde door medewerkers van de werkplaats van de faculteit, want studenten hebben vanwege corona geen toegang tot de werkplaats.
Studenten moesten hun ontwerp digitaal uitwerken en met behulp van simulaties analyseren. 
Omdat de studenten de ontwerpen niet zelf konden maken, moesten de tekeningen tot in de puntjes uitgewerkt zijn. Elk te maken onderdeel moest uitgetekend zijn, inclusief het benodigde materiaal en de montagemogelijkheden.

Dit team kon zelf sleutelen
Team WB11 had de mazzel dat ze wel zelf konden sleutelen omdat de vader van een van de studenten een werkplaats heeft. “Zowat alles aan dit wagentje komt uit China”, zegt student Vincent Koster. “De motoren, het besturingssysteem. We waren uiteindelijk zo’n driehonderd euro kwijt. Van de faculteit krijg je een zakcentje van honderd euro. Daar hebben wij het dus bij lange na niet mee gered.”

Ze zijn niet bang dat deze budgetoverschrijding strafpunten oplevert. “Dit is absoluut het winnende wagentje”, zeggen ze studenten in koor. Ze hebben hem getest met 23 kilo. Zelfs dat kon hij aan.

Een opstapje
Maar of ze winnen valt nog te bezien. WB11 ging niet helemaal probleemloos over de balken. Een extra plank moest erbij komen en op zijn brede platte kant gelegd worden, vlak voor de drie hoog uitstekende balken, om als opstapje te dienen omdat de wagen anders achterover kukelde. “Pff, dat is een kleinigheid”, zegt Habers. “Het scheelde weinig of hij had het wel in één keer gehaald.”

Op 17 juni wordt bekend welk hondje gewonnen heeft. Alle simulatiefilmpjes worden bekeken door juryleden en scheidsrechters en zij beoordelen wie er in de prijzen vallen. De uitreiking vindt online plaats via een Teams live event.

Krijg Delta updates

Click here to unsubscribe