Bussemaker wil Islamitische Universiteit kunnen verbieden

Minister Bussemaker werkt aan een wetsvoorstel waarmee ze universiteiten of hogescholen kan sluiten die hun “maatschappelijk opdracht” niet vervullen. Ze zal niet aarzelen om dat instrument in te zetten tegen de Islamitische Universiteit Rotterdam.

Vorige maand maakte de minister duidelijk dat de omstreden rector van de particuliere Islamitische Universiteit Rotterdam (IUR) wat haar betreft moet opstappen. Ze riep de raad van toezicht op om de rector te ontslaan nadat deze opnieuw controversiële uitspraken had gedaan, dit keer over tegenstanders (“homo’s en Armeniërs”) van de Turkse president Erdogan.

Het overleg dat ze had met de raad van toezicht en het stichtingsbestuur van de IUR leverde weinig op, blijkt uit de beantwoording van Kamervragen van de VVD en de SP. De leden weigerden zich te distantiëren van de uitspraken van de rector. De toezegging dat deze zijn facebookpagina zal sluiten om de kans op maatschappelijke commotie te verkleinen, vindt Bussemaker te mager. “Mij is nog niet voldoende gebleken dat de IUR ook daadwerkelijk vindt dat dergelijke uitingen niet passen bij het boegbeeld van een onderwijsinstelling die voor zichzelf een rol ziet in het integratieproces.”

Bussemaker heeft geen mogelijkheid om een particuliere instelling die het integratieproces belemmert te sluiten. Ze kan weinig anders dan wachten op de uitkomst van het (tussentijdse) onderzoek van onderwijskeurmeester NVAO naar de bachelor- en masteropleiding van de IUR. Als blijkt dat de uitspraken van de rector het onderwijs negatief beïnvloeden kan de accreditatie worden ingetrokken.

Daarnaast werkt de minister aan het wetsvoorstel ‘Bescherming namen en graden hoger onderwijs’. Als daarin het “maatschappelijk verantwoordingsbesef weer een opdracht wordt” voor instellingen geeft haar dat de mogelijkheid tot ingrijpen. “Ik heb de IUR ook laten weten dat ik niet zal aarzelen, als de situatie dan niet veranderd is, om dit middel in te zetten zodra die wet van kracht is.”