Buitenlandse dienstreis voor Civiel? Voortaan met de trein

Civiele Techniek en Geowetenschappen heeft nieuwe regels voor dienstreizen door personeel. Het doel is om de CO2-uitstoot te verminderen.

Civiel heeft vijftien steden aangewezen waarnaar medewerkers standaard met de trein moeten reizen. (Foto: Pascal Bernandon/Unsplash)

De faculteit verwacht van medewerkers dat zij internationale afspraken als eerste proberen online – en dus vanuit Nederland – bij te wonen. Als dat niet kan, gelden er regels voor vervoersmiddelen.
Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG) heeft vijftien steden aangewezen waarnaar medewerkers standaard met de trein moeten reizen, zoals Hamburg en York. Dat geldt ook voor andere bestemmingen op minder dan acht uur treinreizen. Reizen met een duur van een half uur of meer mogen eerste klas worden geboekt.
Als de trein geen optie is, maar de auto wel, dan moeten medewerkers een (eigen of gehuurde) elektrische auto gebruiken. Medewerkers die willen afwijken van de norm, moeten goedkeuring aanvragen bij hun afdelingsvoorzitter. Daarbij moeten zij informatie verstrekken over de CO2-uitstoot van hun reis met een benzineauto of een vliegtuig. De faculteit verwacht sowieso van medewerkers dat zij zich voortaan verantwoorden als ze de regels loslaten, onder het motto ‘comply or explain’.

Vegetarisch menu en zonnepanelen
Het beleid gaat in op 1 augustus 2021 en is een eerste stap voor CiTG. Later volgen regels voor intercontinentaal reizen. Ook denkt de faculteit na over een uitsluitend vegetarisch menu in het bedrijfsrestaurant, zoals Bouwkunde dat al heeft. Daarnaast moet het faculteitsgebouw duurzamer, onder meer door de zonnepanelen die zijn geplaatst op de Stevin III-hal.
Zo moet uiteindelijk de totale CO2-uitstoot van de faculteit naar beneden. CiTG gebruikt de laatst bekende emissiecijfers van de hele universiteit om aan te tonen dat het beter kan. Toen kwam 28,8 procent van de uitstoot van eten, 27,9 procent van verwarming, 17,5 procent van elektriciteitsgebruik en 13,9 procent van dienstvluchten.
CiTG zegt zich bij nieuwe dienstreizenbeleid te hebben laten inspireren door de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R). Volgens L&R-faculteitssecretaris Joyce ten Berge is haar faculteit inderdaad ook bezig met regels voor dienstreizen. “We werken nu met een klein groepje aan kaders en richtlijnen”, vertelt zij. Het streven is om die in september 2021 te laten ingaan.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl