Buddy’s en activiteiten voor meer integratie

Erasmus Student Network Delft heeft komend collegejaar een nieuwe integratiecommissie om het gat tussen de internationale en Nederlandse studenten kleiner te maken. Waarom is dit nodig? En hoe willen zij dit aanpakken?

Aoibhinn Reddington, president van ESN Delft. (Foto: Roos van Tongeren)

Een op de drie buitenlandse studenten heeft depressieve klachten, blijkt uit een enquête​​​​ van de organisaties ISO, LSVb en ESN. Dat kan komen door gevoelens van eenzaamheid. ESN Delft wil daar wat aan doen, door meer activiteiten te organiseren voor Nederlandse en internationale studenten.

“We zien dat er een groot gat is tussen Nederlandse en internationale studenten”, zegt Aoibhinn Reddington, president van ESN Delft. “De internationale studenten willen meer leren over Nederland, maar de integratie werkt niet mee. Ik denk dat ESN een goede partij is om een brug te slaan tussen Nederlandse en internationale studenten, want wij zijn niet gebonden aan een land zoals andere internationale verenigingen en we worden steeds groter en bekender.”

Waarom moeten internationale studenten met Nederlandse studenten omgaan? “Wanneer je niet integreert, en je steeds in dezelfde Erasmusgroep blijft hangen, maakt het eigenlijk niet uit in welk land je gaat studeren”, stelt Reddington. “Als je integreert, word je enthousiaster over het land en kom je eerder terug voor een PhD of stageplek.”

ESN Delft is in 2015 opgericht en richt zich op uitwisselingsstudenten die een Erasmusprogramma doen. De activiteiten die de vereniging organiseert, zijn openbaar toegankelijk: internationaal en Nederlands. De vereniging heeft een cultuurcommissie voor stedentrips en een activiteitencommissie die feesten organiseert. Volgend jaar komt daar dus een integratiecommissie bij. Naast de commissies begeleidt ESN het buddy-project.

Buddy’s

Patrick (Nederlands, rechts op de foto) is de buddy van Kenny (Chinees) en drie andere internationale studenten. “Dat betekent dat ik hen Nederland laat zien en ze help bij vragen”, vertelt Patrick. “Zo moest ik een keer iemand helpen met een vliegticket en een keer een band plakken.” Naast dit soort praktische dingen, doet het buddy-groepje leuke dingen samen. “We hebben een keer met zijn allen bij mij gegeten”, herinnert Kenny zich. “En we deden een fietstocht door de omgeving. Het was een goede manier om meer te leren over Nederland.”

Kenny en Patrick zien dat de internationale studenten niet vaak mengen met de Nederlandse. “Ik denk dat dat zo zal blijven”, zegt Patrick, die zelf een Erasmus-uitwisseling deed in Warschau. “Het is zo’n korte tijd waarin je zoveel wil doen, je hebt geen tijd om bijvoorbeeld de taal te leren.” “Je ontmoet veel studenten uit andere landen”, vertelt Kenny. “Ik wilde ook Nederlanders leren kennen. Zo houd je een connectie met de stad. Wat mij fijn zou lijken, is een alumni-vereniging van deze Erasmus-uitwisseling.”

Verenigingentour
De korte duur van de uitwisseling is niet de enige reden dat het mixen niet lukt. “In Delft heerst een enorme verenigingscultuur”, stelt Reddington. “Deze zijn erg gesloten en organiseren weinig voor internationale studenten. Studieverenigingen doen het beter.” Patrick herkent dat. “Het zou goed zijn als de verenigingen meer activiteiten voor internationals zouden organiseren.”

Langzaam komen er meer van dit soort activiteiten. Zo heeft ESN een tour door het gebouw van Virgiel georganiseerd. “De Fraternity Tour, zodat de internationals ook eens een echte studentenvereniging van binnen zagen”, vertelt Reddington. “Ik denk dat we meer van dit soort activiteiten gaan organiseren volgend jaar. Maar bijvoorbeeld ook een groot internationaal festival op de campus, waar alle culturen samenkomen.”

ESN is op zoek naar nieuwe bestuursleden, buddy’s en commissieleden. Interesse? Kijk op de website voor meer informatie.

Delta schreef eerder over (het gebrek aan) integratie van buitenlandse studenten: Gescheiden werelden

En over internationale verenigingen: Student societies typical Dutch? Nope. Waar uiteindelijk een hele serie over is verschenen, klik voor alle verhalen hieronder op de tag #meetfraternity

Roos van Tongeren / Redacteur