’Bsa niet naar zestig’

Ondanks felle weerstand tegen verhoging van het bindend studieadvies (bsa), heeft de studentenraad positief geadviseerd over maatregelen tegen langstuderen.

‘Droom in vervulling’
“Het was al jaren mijn droom om een gebouw te ontwerpen. Het trotse gevoel dat je kunt zeggen: dat heb ik ontworpen.” De Wijchenaar koos bewust voor Delft. “Lekker veel studenten en goede voorzieningen”.
Van de stad had Steeg al een beeld. “Ik heb er familie en had voor de Owee mijn kamer al ingericht en in de stad rondgelopen.” Die kamer was een gelukje. Een vriend ging achter een kamer aan en er bleken er twee vrij te zijn.  Tijdens de Owee liet hij één voornemen varen: lid worden van een studentenvereniging. “Ik vond ze te heftig. Ontgroening, de verplichting op te trekken met je jaargroepje… Ik heb besloten een sportkaart te kopen. Door de openingsweek van Bouwkunde, de Owee en de groepjes waarmee je bij Bouwkunde werkt, leer je al veel mensen kennen en maak je gauw vrienden.”
De studie bevalt. “Ik had meer rekenwerk verwacht, maar je moet vooral je creativiteit de vrije loop laten. En de eerste les handtekenen was ook leuk.” De massaliteit valt hem mee. “Je wordt al snel in een kleiner groepje gezet en krijgt veel aandacht.”

Dat gebeurde nadat collegelid Paul Rullmann een aantal toezeggingen had gedaan. Zo komt er extra geld voor studiebegeleiding, voorlichting over het verhoogde bsa, een evaluatie na vier jaar en geen extra bsa-verhoging als het kabinet opnieuw met maatregelen komt of als de TU fuseert met de Erasmus Universiteit Rotterdam. “We gaan niet met Rotterdam mee naar zestig punten”, zei Rullmann. “Die gedachte koester ik niet eens als stil ideaal.”

Ook wil Rullmann de hardheidsclausule uitbreiden. Nu kan uitstel voor het halen van het bsa alleen worden aangevraagd vanwege persoonlijke omstandigheden zoals ziekte. De sr wilde daar ‘onstudeerbaarheid’ van het curriculum aan toevoegen, maar Rullmann wil die – voorheen ook in de wet gebruikte – juridische term vermijden. “We hebben wel het zelfde voor ogen”, zei hij.

Ook ging Rullmann akkoord met een betere terugkoppeling van vakevaluaties, het verbeteren van de studieduur van bachelor eindprojecten en meer aandacht voor de kwaliteit van docenten via professionaliseringscursussen.

www.delta.tudelft.nl/23427