Opinie

Broodje bal

Theo zelf is een gemoedelijke lobbes, maar voor Conny moet je oppassen. Als ze je niet mot – en Conny is kieskeurig – schept ze je bestelling te vroeg uit het vet, zodat je met zo’n weke zak friet naar huis gaat. Enkele jaren geleden heb ik van Theo zes maanden kleefsnacks moeten slikken, nadat ik er was gaan eten met mijn clubgenoot Walter.

Hoewel het etablissement vol zat met zuur kijkende matten, leek het Walter een geweldig idee om de plaatselijke tongval eens na te bootsen. Dat lukte hem vrij aardig – ,,Doe mijn noggenbakkie” – en hij was er vermoedelijk wel mee weg gekomen, als-ie maar niet steeds weer in een gierende stuiplach was geraakt.

Nou is Walter een beetje een eikel, maar bij Conny liggen àlle als zodanig herkenbare studenten slecht, óók de sympathiekere exemplaren. Jasje-dasje binnenkomen is voldoende om je smulrol te bederven. Het verbaast dan ook niet dat juist Virgiel het zwaar heeft in Theo’s toko. Godallejezus, hoe vaak heb ik de cliëntèle al niet zien verstijven bij de entree van een clubje virgilianen.

Oké, nog één keer, druiloren. Pitbullsmokings houden niet van streepjeshemden! Mavo-dropouts zijn niet geïnteresseerd in gewauwel over Homerus! Niemand is geïnteresseerd in luid gewauwel over Homerus! Feyenoord is hier populairder dan Ajax! Feyenoord is dus beter dan Ajax! John de Wolf speelt niet voor Ajax! Als iemand van 95 kilo Ajax-supporters kankerjoden noemt, dan is dat, gezien de omstandigheden, best een redelijk standpunt! Iemand van 95 kilo is niet per se onder de indruk van jouw lidmaatschap van het culturele dispuut van de Katholieke Studenten VereniKLETS!

Bij het Corps bestaan culturele praatgroepjes al jaren niet meer. Corpsleden houden gewoon van voetbal en eten dus veel smakelijker bij Conny en Theo. Merkwaardig genoeg hebben burgers – en virgilianen – vaak de gekste voorstellingen van het Corps. Die zien corpsleden nog als ‘heeren studenten’, die de hele dag niets anders doen dan met de tilbury door de stad rijden en dronken zijn – arrogante uitzuigers dus. Als corpsstudenten zich tot het bas-peuple zouden wenden, ging dat zo: ,,Zeg kaerel, een karaf van je allerbeste port en twee glazen, plus wat kaas en een bete broods, maar vlug wat!” Walgelijk elitair allemaal.

In werkelijkheid is het Corps enorm met zijn tijd meegegaan. Corpsleden zijn tegenwoordig eenvoudige pummels, die gezellig een broodje bal meehappen met de gewone man. De emancipatoire werking van Snackbar Theo dient daarbij niet te worden onderschat.

Maarten de Braak

Eigenlijk zouden ze ‘m corpsleverancier moeten maken. Behalve aanvulling op de stukgekookte sociëteitsprak levert Theo, uitbater van de gelijknamige snackbar op de hoek, al jaren een bijdrage aan de kennismakingsrituelen van de diverse studentenverenigingen. Niet dat Theo (spreek uit: ‘Teejoow’) er weet van heeft, maar in Theo’s vreetschuur leren de juist gearriveerde nullen hoe een student met de Delftse bevolking integreert.

Maarten de Braak