Bronzen beeld Prometheus gestolen

Hij die het vuur stal van de goden, is onlangs zelf gestolen. Het beeld van Prometheus, vlakbij de Aula en de faculteit Technische Natuurwetenschappen, is verdwenen.

Vandaag publiceert de Groningse universiteitskrant UK een interview met de twee studenten, die zich ethical hackers noemen. Ze hoeven niet anoniem te blijven, ze leggen graag uit hoe het werkt en geven hun software niet weg.

Makkelijk
Wel zijn ze verbaasd hoe makkelijk het ging. “De ov-chipkaart is een project geweest van drie miljard euro en wij, twee studenten, zijn er een maand mee bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen. Hadden we er fulltime aan gewerkt, had het een week gekost.”

Oerdom
Tegen het ANP zegt een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen dat het ‘oerdom’ is om de kaart te kraken. De studenten-ov-chipkaart is namelijk niet anoniem en de fraude valt te traceren. Studenten kunnen een strafblad krijgen als ze tegen de lamp lopen.

Onder vuur
De gewone ov-chipkaart ligt al langer onder vuur. Onlangs werd bekend dat gebruikers met de juiste apparatuur en software de anonieme kaart eenvoudig kunnen kraken om hun saldo te verhogen.

Dieven hebben het bronzen beeld in de nacht van 10 op 11 januari van zijn sokkel gezaagd. De TU Delft heeft aangifte gedaan. De waarde van het beeld moet nog worden bepaald. Het is nog niet bekend of de universiteit het gaat vervangen.

Prometheus stal volgens de Griekse mythologie het vuur van de goden en schonk het aan de mensen. Die leerden metaal te bewerken en een technische beschaving te ontwikkelen.

Het beeld van Prometheus is een ontwerp van Ludwig Oswald Wenckebach, bijzonder hoogleraar boetseren bij de faculteit Bouwkunde van 1935 tot 1962.