​Britse Labourpartij wil studiebeurs terug

De Britse sociaaldemocraten willen de afgeschafte studiebeurs opnieuw invoeren. Daar zal iedereen van profiteren, zegt de Labourpartij in een discussie die ook in Nederland gevoerd wordt.

De beurzen werden vorig jaar afgeschaft onder leiding van de conservatieve ex-premier David Cameron. Voortaan moesten ook Britse studenten geld lenen om hun studie te bekostigen. De Labourpartij wil die beslissing nu terugdraaien, meldt de BBC. De partij wil de beurzen van jongeren uit arme gezinnen weer veranderen in een gift in plaats van een lening. Het land moet investeren in jonge mensen, is de gedachte. Om de kosten te dekken wil de partij de vennootschapsbelasting met 1,5 procent verhogen.

De conservatieve regeringspartij ziet dat niet zitten. Het is juist oneerlijk als doorsnee belastingbetalers de studie sponsoren van mensen die later waarschijnlijk veel meer gaan verdienen dan zij. Bovendien, zegt de woordvoerder van de conservatieven, ontbreekt de financiële onderbouwing bij de Labourpartij en zijn dit voorlopig niets dan loze woorden.

De discussie doet denken aan het debat over het leenstelsel in Nederland. Hier was het de PvdA die al in 2006 stelde dat de slager niet hoeft mee te betalen aan de studie van de advocaat. Met de steun van VVD, D66 en GroenLinks werd het leenstelsel in 2013 ingevoerd.

Het afschaffen van de basisbeurs moet honderden miljoenen euro’s voor beter onderwijs opleveren, terwijl universiteiten en hogescholen voor iedereen toegankelijk blijven: wie zijn lening niet kan terugbetalen, hoeft dat uiteindelijk niet te doen.

Maar oppositiepartijen SP en CDA vinden dat het leenstelsel eigenlijk een schuldenstelsel is dat kinderen van laagopgeleide ouders het nakijken geeft. Ook de studentenorganisaties LSVb en ISO zijn nog altijd fel tegen het afschaffen van de basisbeurs.