​Britse Labour Partij wil collegegeld afschaffen

Als de Labour Partij in juni aan de macht komt, wil ze het collegegeld afschaffen. Dat zei prominent partijlid John McDonnell onlangs in een toespraak.

Labour-leider Jeremy Corbyn wilde de uitlatingen van zijn partijgenoot gisteren niet bevestigen, maar hij ontkende ze evenmin. Twee jaar geleden pleitte hij zelf voor een verlaging van het collegegeld, en het herinvoeren van studiebeurzen voor de ‘armste’ studenten.

Het nieuwe Labour-plan zou onderdeel zijn van een verregaand programma voor publiek bekostigd onderwijs: een “national education service”. Het definitieve plan laat nog een week op zich wachten, dan wordt het verkiezingsprogramma van Labour gepresenteerd.

Achterstand

In april kondigde de Britse premier May vervroegde verkiezingen aan, waarmee ze een groter mandaat voor de Brexit hoopt te krijgen. De Britten gaan op 8 juni naar de stembus. Volgens de laatste peilingen heeft Labour nog een flinke achterstand op de conservatieve regeringspartij.

Hoopgevend voor Labour is het bericht dat het aantal Britse studenten dat zich heeft geregistreerd om te kunnen stemmen, scherp is gestegen. De verkiezingsopkomst onder studenten liep terug nadat in 2015 was besloten dat stemmers zich individueel moesten registreren.

Er volgde een campagne om de opkomst van studenten te verhogen, en die werpt nu zijn vruchten af. Ruim negentig procent van de studenten heeft zich geregistreerd. Voor de Labour Partij kan dat gunstig uitpakken: ruim de helft van de Britse studenten zegt op Labour te gaan stemmen, tegenover één op de zes op de conservatieven.