Briljante uitvindingen

Meedenken over de canon van Delft, swingen op folk-‘n-roll en bijkomen met een industriële picknick op het dak van een DAF-truck. Het is allemaal mogelijk op de Mooi Weer Spelen, het gratis straatkunstenfestival dat op 5 en 6 juni plaatsvindt in de binnenstad van Delft.

Het thema van het festival is dit jaar techniek en mechaniek in een historisch decor. Ruim vijftig acts geven op geheel eigen wijze invulling aan dit thema. Zo zal theatergroep A few naked people that I knew from being dressed de persoonlijke verhalen achter briljante uitvindingen onthullen. Duplo presenteert een dupliceermachine, waarin de bezoeker zich kan laten klonen. De dj’s van Swoolish zoeken het in de nabije muziekhistorie en trakteren het publiek vanuit hun boudoir muziek uit vervlogen romantische tijden.

Ook vanuit de TU Delft wordt een bijdrage geleverd aan de Mooi Weer Spelen. Theatergroep Babylon, een groep van internationale studenten, speelt ‘Accidental Death of an Anarchist’. Onder leiding van regisseuse Claudia Nagaro maakten de studenten een eigen interpretatie van dit wonderlijke werk van Nobelprijswinnaar Dario Fo. Het toneelstuk is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een verdachte die tijdens zijn verhoor sterft na een val van de vierde verdieping van het politiebureau. Babylon zal drie scènes spelen, die misschien wel, misschien niet voortkomen uit het tragische ongeval van de verdachte.

Voor de twaalfde keer maakt het Blikopener Festival deel uit van de Mooi Weer Spelen. Dit festivalonderdeel biedt een platform voor beginnende theaterartiesten en experimentele multimedia-installaties en muziekoptredens. Een van de deelnemers is TAS, een collectief van jonge bouwkunde-alumni. De groep maakte de Tasgram, een levensgrote driedimensionale puzzel. “Onze installatie bestaat uit een aantal panelen waarmee de openbare ruimte door artiesten en bezoekers zelf in te delen is. Door de gelijkenis met de Chinese tangrampuzzel, waarmee op basis van een aantal vaste vormen een oneindig aantal figuren te leggen is, hebben we ons project de naam Tasgram gegeven”, vertelt TAS’er Siebe Voogt. Tasgram is nog maar het begin voor TAS, dat in het leven is geroepen om jonge creatieven te inspireren om ondanks de schrale arbeidsmarkt op een kritische manier met hun discipline bezig te zijn. “Jonge architecten nemen nu vaak een reguliere baan aan tegen stagevergoeding. Wij bieden ze een alternatief”, aldus mede-TAS’er Marcello Fantuz.

Een van de hoogtepunten van de Mooi Weer Spelen is traditioneel de zaterdagavond. Dit jaar zal het Argentijns-Spaanse gezelschap Grupo Puja voor een dynamische afsluiting van de eerste festivaldag zorgen. De groep combineert in de show K@osmos onder meer theater, engineering, multimedia en acrobatiek. Onder begeleiding van livemuziek zal een kraanmachine een enorme stalen bol naar vijftig meter hoogte hijsen. De bol is het decor van de acht artiesten van Grupo Puja, die met hun voorstelling de energie en de betekenissen van de ruimte willen visualiseren.

De meeste voorstellingen op de Mooi Weer Spelen worden meerdere malen per dag op verschillende locaties gespeeld, of zijn doorlopend op een locatie te bekijken. De Markt is het hart van het festivalterrein, vanwaar alle locaties te voet kunnen worden bereikt.

www.mooiweerspelen.nl
www.blikopener.net
tasgram.net

TU Delft remains concerned about the current swine flu pandemic (New Influenza A (H1N1), commonly known in the Netherlands as Mexican flu) and continues to follow developments closely. Although at this time the university is not considering any drastic measures, such as cancelling major events, it is prepared for any possible eventualities. TU Delft launched a website to keep all staff and students informed about the flu.