​Brightspace werkt niet verhelderend

De nieuwe digitale leeromgeving Brightspace wordt sinds maandag 13 februari als eerste gebruikt door Industrieel Ontwerpen. De studenten zijn niet te spreken over deze nieuwe versie van Blackboard. En hoe zit het met de privacy?

“Het ziet er strak uit, maar het is ontzettend onduidelijk”, vertellen Ruben, Michiel en Auke. De tweedejaars IO’ers hebben al hun vakken op Brightspace staan. “Het is een grote witte massa. Pdf’s worden in een soort dubbel venster geladen in plaats van in een nieuw tabblad en alles duurt lang om te laden.”

Dat lange laden, daar is IO-masterstudente Mitsue Osaka ook niet over te spreken. “Ze hebben fancy flashdingen waardoor het er mooi uitziet, maar wel langer laadt. Erg irritant.” Zij heeft maar één vak op Brightspace en is niet helemaal negatief. “De app lijkt me wel handig, want die van Blackboard werkt niet goed meer.”

Privacy

Bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek kregen docenten en studenten op dinsdag 21 februari een workshop over Brightspace. De eerste indruk van Vincent Brugemann,voorzitter van de opleidingscommissie en organisator van de workshop, is positief. “Als het goed is, werkt het efficiënter voor docenten en studenten. Voor docenten is het een stuk minder klikken en kun je drag and droppen. Verder ziet het er mooi uit.”

Qua privacy is Brightspace misschien wel slechter dan Blackboard. “Op Blackboard kun je nu al zien hoe vaak iets is bekeken en gedownload”, vertelt Brugemann. “Misschien dat we straks op Brightspace kunnen zien wie wat wanneer heeft gedownload. Dat is natuurlijk privacygevoelige informatie. Ikzelf heb geen tijd om in al die data te duiken, maar ik kan me voorstellen dat andere collega’s dat wel willen. De grens tussen ondersteuning en privacy is een dunne lijn.”

Objectief beoordelen

“Ik vind het niet zo erg als docenten kunnen zien wat ik wel en niet heb gedownload, zolang ze mij er maar niet op afrekenen”, aldus Elsemieke Minnema, masterstudente IO. “Het kan voorkomen dat een groepsgenoot iets op de gemeenschappelijke Dropbox zet en dat ik het daar lees.” Tweedejaars Ruben vindt het ook geen probleem als de docent de gegevens kan inzien, op een voorwaarde. “De docent moet wel de studenten objectief blijven beoordelen. En als het belangrijkste is dat je een document downloadt, dan is het niet echt een goede cursus.”

Lees hier de reactie van de TU.