Brightspace vervangt Blackboard

Verlichting is in aantocht voor studenten die snakken naar vervanging voor Blackboard. De TU heeft een contract in voorbereiding met het Canadese bedrijf Desire2Learn, dat de digitale leeromgeving Brightspace aanbiedt.

De TU wilde ‘een flexibele, stabiele en toekomstbestendige leeromgeving’ en denkt die met Brightspace gevonden te hebben. Dat meldt de universiteit in een mail aan haar medewerkers. “Met Brightspace hebben we er vertrouwen in het onderwijs beter te kunnen ondersteunen en tevens de leer- en gebruikservaring van studenten en docenten te verbeteren.”

De universiteit heeft de komende twee jaar nodig om alle vakken en curricula over te zetten van Blackboard naar Brightspace. De TU verwacht dat de eerste opleiding in het tweede semester in 2017 in de nieuwe digitale leeromgeving verder kan. Uiterlijk in augustus 2018 moeten alle opleidingen over zijn gestapt en behoort Blackboard definitief tot het verleden.

Studenten zullen daar waarschijnlijk niet rouwig om zijn. Velen van hen vinden Blackboard gebruiksonvriendelijk en onoverzichtelijk. En de mobiele app is al helemaal niet populair. Brightspace presenteert zichzelf op zijn website als een leeromgeving die op alle apparaten goed draait.

Studentenraadslid Johan van den Heuvel (Oras) is ‘heel erg enthousiast’ over de overstap naar Brightspace. Hij hielp als lid van de zogenoemde oordeelcommissie bij het opstellen van de eisen waaraan de nieuwe digitale leeromgeving moet voldoen. Ook zat hij bij de presentaties van de leveranciers. “Brightspace is heel erg tof, omdat je ermee kunt studeren zoals je wilt.”

Studenten hebben verschillende leerstijlen, legt hij uit: de ene student leest graag documenten, de ander bekijkt liever instructievideo’s. Nu staat al die informatie op verschillende plaatsen, straks is alles te vinden op Brightspace. Het grootste voordeel vindt Van den Heuvel dan ook de overzichtelijkheid van de leeromgeving. “Op Blackboard is ieder vak anders opgebouwd. ‘Dan staat de belangrijkste informatie van een vak bijvoorbeeld onder ‘Course documents’ en dan weer onder ‘Course information.”

De student is te spreken over de werkwijze van het bedrijf achter Brightspace. “Ze zijn heel welwillend om samen met ons na te denken over hoe het systeem er specifiek voor de TU uit moet komen te zien. Studenten en docenten worden betrokken in de implementatiefase. We worden serieus genomen.”