Brightspace verschillend ontvangen

De eerste reacties op Brightspace zijn zowel positief als negatief. Industrieel Ontwerpen begon op 13 februari met een pilotversie van deze nieuwe leeromgeving. Een projectgroep is bezig de kinderziektes eruit te halen.

“Natuurlijk zijn er punten van verbetering”, zegt Erna Kotkamp, projectmanager bij de centrale werkgroep Brightspace. “Daarom is het een pilot. Veel punten hadden we verwacht. De witte blokken zijn heel groot, dat is niet mooi. Verder is de laadtijd alleen bij Chrome snel. De leverancier is druk bezig dat te verbeteren.” Verschillende adviesgroepen kijken kritisch naar het systeem om dit soort kinderziektes eruit te halen. “Dat moet ook “, vertelt Kotkamp. “Op 1 april krijgen we te horen of we een go of een no go hebben. Op 1 mei moeten de laatste kinderziektes eruit zijn, want dan gaan we docenten van de hele TU instrueren.”

Vragen stellen
In een van die adviesgroepen zit student Daan Picavet. Hij helpt met het invoeren van het systeem. “De projectgroep bestaat uit twee studenten, vier medewerkers en twee medewerkers van de centrale werkgroep. Wekelijks vergaderen we over Brightspace. We focussen op het overzetten van vakken en behandelen vragen van studenten en docenten. Dat doen we via de mail, telefoon en we hebben een ruimte waar studenten en docenten met hun vraag naartoe kunnen. Vanaf 14.00 uur zit daar iemand die contact heeft met de centrale werkgroep. Zo blijven de lijntjes kort.”

Privacy
Er zijn daarnaast meer plannen om te doorgronden wat studenten en docenten van Brightspace vinden. “Zoals het afnemen van vragenlijsten”, vertelt Kotkamp. “Verder gaan we naast studenten en docenten zitten om te kijken hoe zij de leeromgeving gebruiken. Zo zien we precies wat er waar fout gaat.” Over de privacy van het nieuwe systeem stelde de studentenraad in november vragen. “We staan niks anders toe dan nu al op Blackboard het geval is”, stelt Kotkamp gerust. “Als we daar al iets in willen veranderen, moet dat langs het college van bestuur en gebeurt dat dus niet zomaar.”

Intuïtiever
Picavet is erg te spreken over het nieuwe systeem. “Het is veel intuïtiever met drag and drop. Blackboard vond ik een stuk logger. Het inschrijven en een announcement maken was omslachtig. Brightspace is ook als app te gebruiken, iets wat echt miste bij Blackboard.” Picavet en Kotkamp hebben er vertrouwen in dat ze op 1 mei de andere docenten kunnen instrueren. “Er is nog een technisch probleem en verder zijn het redelijk onbelangrijke vormgevingszaken die nog verbeterd moeten worden.”