Opinie

Brieven

PUBLICATIESTwee kleine correcties op het openingsverhaal over wetenschapspublicaties in Delta 26. Allereerst: de journalist verdient geen blaam, ik heb er gewoon overheen gelezen.

Dan de kop van het artikel (‘Uitgeefreus buigt voor Delftenaar’). Die had ik niet gelezen, maar ik moest wel grinniken. Hoewel er zeker sprake is van een stap vooruit, heb ik die niet bewerkstelligd. Elsevier Science staat wereldwijd symbool voor de fenomenale winstmachine die het uitgeven van wetenschappelijke artikelen geworden is. Het moet de onstilbare honger van zijn aandeelhouders verzoenen met de onvrede in de wetenschappelijke wereld. In een voortdurend optimalisatieproces schuift het, onder druk van vele initiatieven voorzichtig op naar een opener opstelling. De toestemming aan Wageningen is daarvan een uiting, meer niet. Persoonlijk denk ik trouwens dat Elsevier daarin te traag is. Ik moet altijd denken aan de sjah van Perzië; alles wat (invloed)rijk was steunde hem, maar op een goede dag waren zijn onderdanen zoek.

Leo Waaijers, Wageningen Universiteit

KATER (2)

Na een verwarrend bericht in Delta 24 en een ingezonden brief als reactie daarop in Delta 26 wordt het tijd voor enige opheldering. Het gaat over het bericht dat de studentenraad van plan was om een ‘kater verplicht te stellen’: studenten zouden voortaan alleen aan de TU toegelaten worden als zij lid worden van een studentenvereniging en de kennismakingstijd doorlopen.

Helaas bleek uit het bericht niet of niet duidelijk genoeg dat het hier om een grap ging. Het is al enkele jaren de gewoonte dat de afscheid nemende studentenraad in augustus een initiatief bij het college van bestuur indient, dat niet serieus genomen moet worden. Zo ook dit jaar. Wat het college wél meteen doorhad, werd door de Delta en veel studenten niet goed begrepen. De studentenraad heeft met dit initiatief niemand voor het hoofd willen stoten.

Gijsje Jacobs, studentenraad TU Delft

KATALYSATOR

Toyota introduceerde in 1984 (!) al de eerste auto met lean-burn motor, die volgens Delta 26 bij veel autofabrikanten ‘op de plank’ zou liggen. In 1994 volgde de tweede generatie, met

katalysator. Deze motor is jarenlang in productie geweest voor de Toyota Carina E.

Adrie Kooijman

VERENIGINGEN

Naar aanleiding van het artikel ‘Studentenverenigingen trekken minder leden’ en de illustratie met het bijschrift ‘Vrouwvriendelijk’ in Delta 26 het volgende. De Verenigingsraad is niet tevreden wat betreft de punten die naar voren komen. De kop doet vermoeden dat het voor de verenigingen een slechte Owee is geweest, terwijl het percentage dat lid geworden is redelijk gestegen is. Dit komt nergens naar voren, hoewel dit door de Verenigingsraad en dus de verenigingen als zeer positief wordt ervaren. Tevens missen er passages in het stuk (aan de onderkant van de drie kolommen). In het artikel staat dat alleen de Bolk en Wolbodo meer leden hebben getrokken, terwijl St. Jansbrug ook meer leden heeft getrokken. De getallen die in het artikel naar voren komen, komen niet overeen met die van de grafische figuur. Ook de tekst bij de figuur dat St. Jansbrug 35 vrouwen tegen 102 mannen zou hebben klopt niet; er zijn 102 aanmeldingen in totaal. Verder komen er altijd minder mensen opdagen en vallen er mensen af. Zo heeft Virgiel 209 nieuwe leden geïnaugureerd. De Verenigingsraad ziet graag in de volgende Delta een artikel met kloppende feiten waar naar voren komt dat een groter percentage lid is geworden van de studentenverenigingen. De verenigingen hebben goed samengewerkt onder het motto ‘Word lid van een studentenvereniging’ en hebben minder hard geconcurreerd. Eventueel zijn we zelf wel bereid hier een artikel over te schrijven.

Marten Valk (Commissaris TU 2002), Verenigingsraad

PUBLICATIES

Twee kleine correcties op het openingsverhaal over wetenschapspublicaties in Delta 26. Allereerst: de journalist verdient geen blaam, ik heb er gewoon overheen gelezen. Maar letterlijk genomen hebben wij bij de bibliotheek van Wageningen Universiteit voor onze ‘digitale etalage’ geen toestemming om rechtstreeks te linken naar een artikel op de site van Elsevier. Wel kunnen wij het artikel van de schrijver zelf gebruiken. Omdat wij dat in hetzelfde formaat als Elsevier (pdf) zullen aanbieden, ziet de lezer geen verschil. Deze situatie heeft een nadeel: wij moeten zelf de conversie naar pdf verzorgen, wat tijd en dus geld kost. Maar er is ook een voordeel: omdat het vaak lang duurt voordat een geaccepteerd artikel feitelijk gepubliceerd wordt, kunnen wij op basis van de schrijverskopie vaak sneller zijn dan Elsevier zelf. Waarom Elsevier dit beleid volgt weet ik nog niet. Ik zal er zeker verder over praten.

Leo Waaijers, Wageningen Universiteit

KATER (2)