Opinie

Brieven

J.S. van der Bijl, OweeHet college van bestuur gooit de handdoek in de ring. Door in 1998 de Owee een week te vervroegen hoopt het het aantal slapende studenten in de collegebanken te verminderen.

Deze symptoombestrijding heeft echter voor alle betrokken partijen voornamelijk nadelige gevolgen. Zowel de universiteit als de verenigingen moeten een week eerder open, wat onnodig veel geld kost. Ouderejaars studenten die als Owee-mentor of anderszins organiserend rondlopen, verliezen een week vakantie of een week bijverdiensten.

Ook de nieuwe eerstejaars studenten die mee willen doen aan de Owee zullen een week eerder naar Delft moeten komen en hier een kamer moeten hebben. Dit zal ongetwijfeld een terugloop betekenen in het aantal Owee-deelnemers, zowel oudere- als eerstejaars.

Het meest treurige is echter dat het college niet oorzaak, maar gevolg aanpakt. In plaats dat de verenigingen hun kennismakingsperiode afstemmen op het academisch jaar, dreigt het omgekeerde te gebeuren. Bovendien is slechts een klein deel van de studentenverenigingen voor dit probleem verantwoordelijk. Onnodig te zeggen dat deze verenigingen groot voorstander zijn van het vervroegen van de Owee. Geconfronteerd met teruglopende ledenaantallen en slechte studieresultaten zullen ook deze verenigingen vroeg of laat overstag moeten gaan.

Het college van bestuur zal echter zijn verantwoordelijkheid moeten nemen, en de belangen moeten behartigen van alle medewerkers en studenten van de TU, zowel huidig als toekomstig, zodat de Owee zal blijven waar hij nu is,.
Johan Maljaars,
Civiele Techniek

Opmaak Delta (1)

De eerste indruk is een rommeliger lay-out, met artikelen die de hoek om gaan, en niet strak in een rechthoekje passen… Het logo is lelijk, sorry, maar lettertype, en vooral dat rare Prometheusje in groffe punten bevallen me niet. Het balkje onder het logo is wel weer aardig, maar mis ik een kolom met beknopte verwijzingen naar interessante artikelen? Zijn regelafstand, lettergrootte en kolomindeling gewijzigd? De bladzijde lijkt leeg; het lijkt alsof alles uitgerekt is om toch de pagina maar te vullen. In het Schijnwerper-logo alweer dat pyromaantje. Dat rare baardmansje kan echt niet door mijn beugel; kunnen we geen jonge fris geschoren Prometheus krijgen met een beetje een atletisch godenlichaam?

ha@dds.nl

Opmaak Delta (2)

Een compliment voor het nieuwe aanzicht van Delta! Ik vind het er prachtig uitzien, gefeliciteerd! Een hele verbetering!
Geodesie

Opmaak Delta (3)

Niet Ungerers mooiste letter, een fletse grijswaarde, Prometheus sjouwend met een oversized vaatkwast, naam en koppen met de typografische uitstraling van een huis-aan-huisblad, veel inktverspilling met lezers-onvriendelijk wit op zwart – die verrekte vormgevers hebben weer eens iets moois naar de kloten geholpen.

J.J. Schoorl,
WTM
Klooster
leest selectief

Selectief lezen is een kunst, en Jaap Klooster beoefent die in zijn bijdrage van vandaag op de opiniepagina op grote hoogte. Drie voorbeelden.

Kloosters indruk dat volgens mij personeelspartijen niets in een OR te zoeken zouden hebben, en simpelweg achterhaalde communisten zijn, is onjuist; wat er wel staat kan iedereen nalezen.

Klooster doet of ik alleen een beschrijving geef van een cvb-standpunt; een karakteristiek van het u-raadsstandpunt echter kan iedereen in dezelfde alinea nalezen.

Klooster stelt dat Delta over deze zaak alleen heeft geopinieerd: feitelijke berichtgeving staat voor iedereen leesbaar op de voorpagina’s van Delta nrs. 17 en 18.
R.H.G.Meijer,
Delta
Collegezalen

Het verheugt me zeer dat het plan voor de ‘zalenpool’ in de ijskast is geplaatst. Een van de consequenties van dat plan zou zijn geweest dat voor colleges aan kleinere groepen (bijvoorbeeld alle tweedejaars van Geodesie of alle eerstejaars van Wiskunde) de zalen in het Aulagebouw te duur zouden zijn. Maar juist in het Aulagebouw zijn deels uitstekende voorzieningen aanwezig voor collegeproeven en computerdemonstraties (van groot belang voor de kwaliteit van het onderwijs in vakken zoals bijvoorbeeld mechanica en elektriciteit & magnetisme). Met andere woorden: er zitten aan het gebruik van collegezalen meer aspecten dan louter kwantitatieve!

Drs. R. Roest,
Technische Natuurkunde

Owee

Het college van bestuur gooit de handdoek in de ring. Door in 1998 de Owee een week te vervroegen hoopt het het aantal slapende studenten in de collegebanken te verminderen. Het geeft hiermee toe aan de grillen van enkele studentenverenigingen die hun KMT tot ver in het collegejaar laten doorlopen.

Johan Maljaars,
Civiele Techniek