Opinie

Brieven

Het college van bestuur wil grote projecten zoals de Nuna solar car gaan vergoeden door op de bestaande RAS-maanden te korten. Diverse mensen reageerden op de bijdrage die collegelid Paul Rullmann daarover in Delta 32 schreef.

Garantiemaanden (1)

Onlangs is er discussie ontstaan over de voorgestelde herverdeling van garantiemaanden. De studentenraad kwam in opstand, want wat een belachelijk plan was het toch. Eens te meer zouden onze arme, zielige medestudenten benadeeld worden. Wat is er nu eigenlijk helemaal aan de hand? Onze TU verschaft jaarlijks een enorm (vergeleken met andere universiteiten) aantal garantiemaanden om studievertraging te compenseren. Door de herverdeling zouden sommigen hun vergoeding verliezen: niet genoeg wat mij betreft, met een beetje meer realisme zou er ook best geschrapt kunnen worden.

Om te beginnen vind ik het aantal van dit soort maanden dat verstrekt wordt al belachelijk: dit komt neer op 342 studenten die fulltime bezig zijn met ‘het studentenleven’! Waar in de rest van Nederland duizenden mensen vrijwillig wat voor hun club of vereniging doen, vaak naast een fulltime baan, zou daar in Delft voor betaald moeten worden. Het idee achter ‘iets doen voor je vereniging’ is dacht ik als eerste betrokkenheid, clubliefde of gewoon de wil om met elkaar iets leuks te organiseren. Het bestaansrecht van commissies en disputen lijkt me dan ook twijfelachtig als hiervoor een zak geld op toegelegd moet worden.

Niet dat er geen garantiemaanden zouden moeten zijn, dat niet. Er zijn zeker studenten die fulltime ergens mee bezig zijn, maar in de meeste gevallen ligt het anders en is het prima te combineren met een studie.

Tot slot zou de insteek moeten zijn dat deze actieve studenten er zelf ook baat bij hebben: het past mooi op hun CV, ze leren wat mensen kennen en het is bovenal leuk om te doen. Garantiemaanden dienen een tegemoetkoming te zijn naar studenten die echt maanden fulltime druk bezig zijn, niet een volledig salaris voor studentikoos koffieleuten in een ranzig hok. Meneer Rullman, herverdelen is niet genoeg, schrap gewoon een deel van die maanden, want er zijn vast betere bestemmingen voor!

Laurens van Dijk (garantiemaandloos bestuurslid van de zaalvoetbalvereniging)
Garantiemaanden (2)

Het is inderdaad erg mooi dat de Nuon solar car opnieuw veel aandacht trok door voor de vierde keer op rij te winnen. Een heel mooie prestatie en absoluut iets om trots op te zijn. Tullmann schrijft verder in zijj brief dat dit soort projecten bijdraagt aan de goede reputatie van de TU Delft. Daar zijn wij het wederom helemaal mee eens. De VSSD is echter van mening dat wanneer het gaat om reputatie en een goede naam van de universiteit, dit beter betaald zou kunnen worden uit het geld dat ook daadwerkelijk bestemd is voor promotie en dat dit niet moet worden weggehaald uit andere potjes.

Daarnaast verwijst Rullmann naar het Delftsch Overleg, dat afgelopen jaar een onderzoek heeft uitgebracht over de komst van hbo-instellingen naar Delft. Daar heeft hij terecht uitgehaald dat bij de hbo-instellingen InHolland en de Haagse Hogeschool veel minder garantiemaanden worden uitgegeven. Er blijkt echter ook uit dit onderzoek dat de participatie bij hbo’ers vele malen lager is. Ik wil hiermee niet suggereren dat dit een één-op-één relatie is, maar er zal zeker een verband tussen zitten. Dus de vergelijking lijkt me niet optimaal.

Ook vroeg de VSSD zich nog af aan welke universiteit 400.000 euro wordt uitgegeven. Is dat een universiteit waar Delft tegenop moet kijken, of is dit juist een universiteit die nog veel van Delft te leren heeft?

Verder schrijft Rullmann dat de disputen het blijkbaar verkeerd begrepen hebben, omdat ze uit een voorstel hebben opgemaakt dat ze voortaan niets meer krijgen. Dit is niet heel vreemd, aangezien dit ook in het eerste voorstel stond. Dat dit later is gewijzigd omdat het cvb niet voldoende op de hoogte was van wat een dispuut daadwerkelijk doet, is niet te wijten aan de disputen.

Wij zijn benieuwd naar de uitkomst van de gesprekken met de centrale studentenraad. Wij hopen dat het cvb luistert naar de argumenten van de studenten en er ook iets mee doet. Wij, als VSSD, zullen het onderwerp in ieder geval op de voet blijven volgen.

Eline Kleiwegt, voorzitter van de Vereniging voor Studie- en Studentenbelangen te Delft (VSSD)

Garantiemaanden (1)

Laurens van Dijk (garantiemaandloos bestuurslid van de zaalvoetbalvereniging)
Garantiemaanden (2)