Opinie

[Brief] Weg met debiele deadlines

Masterstudent Mathijs van Kouwen wil dat de TU Delft deadlines tussen 23 uur en 11 uur verbiedt. “Bescherm studenten tegen slapeloze nachten.”

“Elke student werkt inefficiënt – of helemaal niet - tot het moment dat de deadline maar net haalbaar is.” (Foto: Victoria Heath / Unsplash)

Het is half mei 2021 en na een gezellige avond fiets ik naar huis. Gelachen en gedanst met studievrienden op een – coronaproof – huisfeest. Na drie maanden avondklok is het een verademing om rond drie uur zorgeloos naar huis te kunnen. Terwijl ik mijn fiets op slot zet, zie ik dat er thuis nog licht aan is. Een huisgenoot blijkt wakker te zijn na een minder plezierige avond.

Met een tosti in de hand kijk ik toe hoe een hekwerkje wordt toegevoegd aan een maquette. Mijn huisgenoot moet deze om acht uur ’s ochtends inleveren.. En het is niet de eerste keer. De vorige keer had hij een hele nacht niet geslapen voordat hij tijdens mijn ontbijt zijn poster liet zien. Maar dit keer verwacht hij nog wel twee uurtjes te kunnen slapen. Nadat ik mijn tosti op heb, wens ik hem succes en ga ik naar bed.

Dit soort deadlines zijn normaal voor studenten van de faculteit Bouwkunde en Industrieel Ontwerpen. Veel inlevermomenten staan open tot vlak voor het begin van de ochtendpresentaties. En menig student zal beamen: je bent nooit ruim voor de deadline klaar. Al in 1955 werd dit fenomeen beschreven in The Economist: ‘het werk van een opdracht dijt uit naar de tijd die beschikbaar is voor het realiseren ervan’. Parkinson’s Law – vernoemd naar de essayschrijver – verklaart dat studenten tot vroeg in de ochtend doorwerken.

Iedereen kent het: je bent te laat begonnen en bent gestrest. Je ervaart dan de effecten van een overdosis cortisol – ook wel het stresshormoon genoemd. Maar een tekort aan cortisol leidt tot een gebrek aan focus. Te makkelijke taken leiden hierdoor tot lage productiviteit en uitstelgedrag. Te vroeg beginnen is hierdoor lastig. Daarom werkt elke student inefficiënt – of helemaal niet – tot het moment dat de deadline maar net haalbaar is. Dit verklaart waarom studenten tot het laatste moment doorwerken.

Elke docent die zo’n debiele deadline stelt is verantwoordelijk voor slapeloze studenten en elke opleiding die het toelaat is medeplichtig. In een tijdperk waarin studentenwelzijn hoog op de agenda staat moeten de beleidsmakers van de opleidingen en van de TU Delft hier wat aan doen. Ik stel daarom voor om deadlines tussen 23:00-11:00 te verbieden.

‘Elke opleiding die dit toelaat is medeplichtig’

In Frankrijk worden sinds 2017 werkgevers beboet als werknemers buiten kantoortijden bereikbaar moeten zijn. De onderliggende Franse wet noemt dit ‘right to disconnect’. Geef studenten ook dit recht en zet in de onderwijs- en examenreglementen dat debiele deadlines verboden zijn.

Bij creatieve projecten ben je nooit echt klaar. Dus vooral bij dit soort projecten moeten studenten beschermd worden tegen slapeloze nachten. Als docent zou je kunnen stellen dat je de studenten tijd misgunt. Maar studenten zullen alsnog evenveel productieve uren besteden – alleen iets eerder. En de vermoeide werktijd wordt vervangen door wakkere werktijd. Dus zonder debiele deadline gun je de student nachtrust én een beter resultaat.

Sommige studenten zullen het niet beter vinden. ‘s Nachts doorwerken zit al in hun systeem. Het hoort erbij. Of misschien werken ze wel beter in de nachtelijke uren. En inderdaad, niet iedereen is een ochtendmens. Maar deze studenten zullen eraan moeten wennen een nachtje eerder te beginnen. Er is geen one-size-fits-all-oplossing, maar wel een all-fit-oplossing.

Ook begrijp ik dat je maquettes niet kunt inleveren via Brightspace, dus in dat geval is een deadline voor 23 uur niet handig. En het blijft lastig te voorkomen dat studenten alsnog ‘s nachts doorwerken aan tekeningen of posters. Toch weet ik zeker dat opleidingen van Bouwkunde en Industrieel Ontwerpen debiele deadlines ook kunnen voorkomen. Daar zijn ze creatief genoeg voor.

Ik doe een oproep aan de beleidsmakers van de TU Delft: bescherm studenten tegen debiele deadlines en slapeloze nachten. Geef ons het recht op een goede nachtrust en verbied het inleveren van opdrachten tussen 23 en 11 uur. Zonder jullie debiele deadlines op te leggen: wanneer denken jullie ‘right to disconnect’ in te voeren? Slaap er gerust nog een nachtje over.

(Foto: Frederike Stortelers)

Mathijs van Kouwen is masterstudent sustainable energy technology aan de TU Delft. Sinds 2020 begeleidt hij studenten met het verbeteren van focus en het verminderen van stress. In het hele land geeft hij trainingen over workflow aan studentenbesturen.

Opinion / Our platform is open to well written and well argued opinion articles written by students and employees of TU Delft. The maximum word count is 700. Email us at delta@tudelft.nl.

Schrijver Opinie

opinie.delta@tudelft.nl