Opinie

[Brief] Gebruik ‘disposables’ in horeca TU Delft

Kantines met slap plastic bestek en ongescheiden afval. Twee TU-medewerkers vroegen deze week in een ingezonden brief waar het duurzame bewustzijn van de universiteit is. Dit is het antwoord van de TU.

De TU is van plan het apart inzamelen van bestek en bekers te verbeteren. (Foto: Tomas van Dijk)

Met de start van het nieuwe collegejaar hebben alle horecalocaties van TU Delft disposable servies en bestek. Er zijn meerdere redenen waarom hiervoor is gekozen door het team Catering, Evenementen en Horeca, in overleg met onder andere het Green office. Het is begrijpelijk dat het vreemd over kan komen om met plastic bestek en bakjes te werken in een tijd waarin duurzaamheid de aandacht heeft. Toch is hier goed over nagedacht. Op meerdere locaties kunnen de disposables helaas nog niet apart worden ingenomen. Daar wordt komende maanden hard aan gewerkt. De TU Delft neemt hierbij de ervaringen mee van de aparte inname van koffiebekers. En een pilot start in de Aula en Pulse om de disposables (bestek en bekers) zo goed mogelijk in te zamelen. Daarna volgen bakjes voor bijvoorbeeld salades.

Afwegingen

Voor de geselecteerde disposables zijn minder grondstoffen nodig. Het bestek dat vanaf 1 september op alle horecalocaties gebruikt wordt, is samengesteld uit PLA (polylactic acid). Dit bestek wordt geproduceerd uit hernieuwbare plantaardige grondstoffen (maiszetmeel of suikerriet). Het TU-bestek wordt in tweede helft van 2018 na inzameling als pilot aangeboden aan een bedrijf dat filament (plastic ‘inkt’-draad) voor 3D printers produceert
. De soepbekers en koffiebekers zijn samengesteld uit karton en PE (polyethyleen) en worden net als de diverse koffiebekers apart ingezameld en verwerkt door Renewi en WEPA. Het apart inzamelen van deze disposables wordt de komende periode verbeterd na de pilot in de Aula en Pulse.

Afwassen niet milieuvriendelijker

Afwassen is niet milieuvriendelijker dan de inzet van disposables. Hiernaar is onderzoek gedaan door TNO. Daarnaast zorgt het afwassen van servies en bestek voor een geur aan servies en omgeving die gebruikers onplezierig vinden. Verder nemen mensen geregeld servies mee naar de werkplek (of naar huis). Veel komt het niet terug, waardoor er voortdurend nieuw servies moet worden aangeschaft. Ook de betere hygiëne van disposables is meegewogen – afwasbaar servies is niet altijd 100 procent vrij van etensresten.

Ambitie

Natuurlijk staat of valt het duurzaam inzetten van disposables met goede inzameling en hergebruik. De TU Delft en het team
Catering, Evenementen en Horeca  hebben de duurzaamheidsambitie hoog in het vaandel. Het verduurzamen van de campus is een dagelijkse bezigheid die ook in de horeca alsmaar kan worden geoptimaliseerd. Na de implementatiefase van onze nieuwe contractant gaan we in het najaar samen met het Green Office en alle ondernemers een plan opstellen om bij te dragen aan de duurzaamheidsambitie van de TU Delft.

Communicatie TU Delft

Lees ook: ‘Not separating plastic cutlery is archaic’

Opinion / Our platform is open to well written and well argued opinion articles written by students and employees of TU Delft. The maximum word count is 700. Email us at delta@tudelft.nl.