Opinie

Brief: de genadeslag voor mediastudies

Per 1 februari is de afdeling mediastudies van de faculteit Bouwkunde definitief boventallig verklaard.
Hiermee komt er een einde aan een lange periode van verwaarlozing en afbraak, volgend op de ooit genomen maar niet uitgesproken beslissing om geen nieuwe hoogleraar media te benoemen.

En nu, ondanks de inzet en strijd van de eigen medewerkers, verdwijnt er niet alleen een afdeling maar ook een heel vakgebied.

Waar andere gerespecteerde architectuurinstituten in de wereld vergelijkbare afdelingen koesteren en als visitekaartje presenteren, kiest deze faculteit nu voor opheffing. Wat er nog van media rest is verspreide inhoud, vaak enkel gericht op het aspect vaardigheid, al dan niet digitaal, en ten dienste van andere disciplines.

Niets is essentiëler voor een architect dan het beeld: niet alleen bij alle nodige fasen van de overdracht aan anderen maar vooral ook bij het ontstaan en ontwikkelen van ideeën, het ontwerpen dus.

Het wetenschappelijk gebied media gaat over het beeld, van potlood tot film, van karton tot multimedia. Alle media samen vormen één wetenschappelijk gebied, delen dezelfde theorie en hetzelfde onderzoeksveld. Zonder het beeld is een ontwerper nergens. Hopelijk zal Bouwkunde het beeld gaan koesteren.

Ir. Héctor Giró MSc MTD, docent en onderzoeker mediastudies tot 1-2-2013