Breuk in studentenraad over verdeling middelen

De voltallige Aag-fractie heeft maandag de vergadering van de studentenraad uit protest voortijdig verlaten. Tijdens de tweede bijeenkomst van de studentenraad konden de fracties van Oras en Aag het niet eens worden over de verdeling van 25 duizend gulden aan eigen middelen.

Het agendapunt werd maandag vertrouwelijk behandeld, maar er is al langer bekend dat de eigen middelen punt van discussie zijn in de nieuwe studentenraad. Aag zou een evenredige verdeling tussen de twee fracties voorstaan, terwijl Oras het geld liever verdeeld ziet in overeenstemming met de verhoudingen binnen de studentenraad. Oras heeft zes leden in de raad en Aag vier.

Volgens Aag-voorzitter Frank Heere heeft zijn partij met het vertrek uit de vergadering een krachtig signaal willen afgeven. ,,Het had niet op stemming mogen aankomen”, meent hij. ,,Daar wilden we niet aan mee doen. Dit is heel zwak naar buiten toe.” Volgens Heere hadden de partijen hier ‘als volwassenen’ uit moeten komen, maar heeft Oras het willens en wetens op een stemming laten aankomen. ,,Het grote broertje bepaalt nu wat het kleine zusje krijgt. Heel kinderachtig. De relatie tussen de fracties heeft wat mij betreft weer een deukje opgelopen.”

Oras-voorzitter Mieke De Schepper zegt het incident ook te betreuren: ,,Jammer dat het zo moet lopen, maar we hebben een compromis voorgesteld. Het is hun keus geweest om weg te lopen. Dit zal best nog wel eens voorkomen. We moeten de zaak van de studenten behartigen, maar daarbij moeten eigen gevoelens niet de overhand krijgen.” De Schepper vindt niet dat de verhoudingen tussen de fracties door de ruzie geschaad zijn. ,,We gaan gewoon door”, was haar commentaar direct na afloop van de vergadering.

Na het demonstratieve vertrek van Aag werd er alsnog gestemd. Omdat Oras een meerderheid in de raad heeft kon het voorstel van de grootste fractie worden aangenomen. Oras krijgt nu twaalfduizend gulden, Aag tienduizend. Het resterende geld gaat in een algemene pot.

Tijdens de tweede bijeenkomst van de studentenraad konden de fracties van Oras en Aag het niet eens worden over de verdeling van 25 duizend gulden aan eigen middelen. Dat is het bedrag dat de raad dit jaar van het college van bestuur toegezegd heeft gekregen voor lopende zaken. Beide fracties hebben compromissen voorgesteld, maar de raad werd het niet eens. Ook technisch voorzitter Annebeth de Witte kon de partijen niet bij elkaar brengen. Toen het op stemming aankwam verliet Aag uit onvrede hiermee de vergadertafel.