Studenten verwerkten problemen uit de ‘echte’ wereld in een game bij het mastervak Building serious games. De vier teams presenteerden hun games vrijdag 24 januari.
Screenshot van game BusyBusy. (Foto: SeaAhead)

Studenten verwerkten problemen uit de ‘echte’ wereld in een game bij het mastervak Building serious games. Wat voor oplossingen bedachten de vier teams?

Read in English

Tien weken lang werkten 21 studenten in vier groepen aan een serious game – een game met een ander doel dan entertainment alleen. In de games worden problemen uit de ‘echte’ wereld verwerkt, zoals stress onder studenten en bezoekers die het moeilijk vinden om te netwerken op academische conferenties. De studenten presenteerden hun games op vrijdag 24 januari bij EWI.

De meeste deelnemers aan het vak Building serious games studeren informatica, maar dat is geen voorwaarde om het mastervak te volgen. “Het vak gaat niet alleen over het programmeren van een game, maar ook over de psychologische aspecten en vormgeving ervan”, zegt docent dr. Rafael Bidarra van de afdeling computer graphics & visualization (EWI). Ook studenten industrieel ontwerpen, bouwkunde en mediatechnologie uit Leiden doen mee aan het vak en dat ziet hij graag. 

De studenten ontwerpen games in opdracht van externe partijen. Eén daarvan is het Science Centre Delft waar sommige games (zoals Hot Pipe van vorig jaar) verder ontwikkeld worden. Andere opdrachtgevers zijn Meereffect, partner van het bedrijf Getting Things Done (GTD), het energieadviesbureau De Energiebespaarders en serious gamestudio GameTailors.

Help studenten stress te verminderen
“Wat ervaar je als je stress hebt?” vraagt Tim Bruyn aan zijn projectgenoot Konstantinos Chronas. “Dan spoken alle dingen die ik nog moet doen door mijn hoofd en raak ik afgeleid”, antwoordt Chronas. Om dit soort gedachten onder controle te krijgen ontwierp het team de simulatiegame BusyBusy, waarin de speler het personage Jeff moet helpen keuzes te maken. In de game zien we Jeff in zijn studentenkamer. Steeds verschijnen er gedachtenwolkjes die de speler snel moet indelen of uitvoeren.

Het idee is gebaseerd op Getting Things Done (GTD), een managementmethode van David Allen. Deze productiviteitsconsultant maakte een vijfstappenplan om stressvrij te leven. Twee van deze stappen, het verzamelen van gedachten en de reflectie daarop, zijn verwerkt in de game. Je kunt het spel hier al online spelen.

Foto Maze.pngScreenshot van game Maze Maestro. (Foto: AmazingStudios)

IJsbreker in groepsprojecten
Ken je dat ongemakkelijke moment als je als student bent ingedeeld in een nieuw projectgroepje? Met Maze Maestro breek je het ijs, is de bedoeling van deze game.

Spelers leggen hun telefoons op tafel. Samen vormen die een doolhof waar avatars over de verschillende telefoons kunnen bewegen. Door samen te werken moeten de teamleden de weg naar een schat zien te vinden. De gedachte is dat de spelers een band opbouwen door het spel.

Het voordeel van het gebruik van telefoons is volgens de studenten dat geen van de projectgenoten iets anders op zijn telefoon kan gaan doen. Whatsapp-berichtjes die ongevraagd verschijnen, moeten ze er daarvoor nog wel even uit programmeren. Met deze link kun je het spel op een Android telefoon installeren.

Schermafbeelding 2020-01-30 om 9.47.38 AM.pngScreenshots van de game Civitai. (Foto: Civitas Games)

Zinvolle ontmoetingen op academische conferenties
Academische conferenties kunnen een goede gelegenheid zijn om te netwerken. Toch spreken de meeste bezoekers er vooral de mensen die ze al kennen. Daar willen studenten verandering in brengen met Civitai, een mobiel gezelschapsspel. Spelers moeten samenwerken om een territorium te veroveren. Daarvoor moeten er zoveel mogelijk ontmoetingen plaatsvinden. Je kunt via het spel op je mobiele telefoon een andere bezoeker uitnodigen en een plaats afspreken. De ander kan het verzoek afwijzen of accepteren. Het doet wat denken aan Tinder, alleen dan voor de wetenschap. Bekijk de trailer hier. Met meer data van LinkedIn of Facebook kunnen de ontwerpers ook ontmoetingen voorstellen gebaseerd op interesse en vakgebieden.

Screenshot van de game Supreme Green Time Machine. (Foto: Digital Llama Studios)
Screenshot van de game Supreme Green Time Machine. (Foto: Digital Llama Studios)

Duurzamer dan je buren
Hoeveel geld bespaar je met zonnepanelen of een warmtepomp? Dat kun je uitrekenen met de simulatiegame Supreme Green Time Machine die studenten bouwden in opdracht van De Energiebespaarders. Dit bedrijf wil spelers laten zien dat langetermijninvesteringen zoals zonnepanelen uiteindelijk voordeliger zijn. In de game heeft de speler een huis waar hij kan kiezen welke producten hij op welk moment wil installeren over een periode van vijftien jaar. Het doel is om je huis minstens zo energiezuinig, comfortabel en goedkoop te maken als dat van je buren. Je kunt het spel hier online spelen.

  • Building serious games wordt ook in 2020 weer in het tweede kwartaal (november tot januari) gegeven door docent dr. Rafael Bidarra. Aanmelden kan via Brightspace.