Braziliaanse TU-studenten maken zich zorgen

Brazilië heeft in oktober Jair Bolsonaro tot nieuwe president gekozen. Wat verwachten Braziliaanse studenten en docenten aan de TU de komende jaren voor hun land?

Door: Mirjam van der Ploeg en Marjolein van der Veldt

Het zijn roerige tijden in Brazilië. Sinds 2013 verkeert het land in een grote financiële crisis en de corruptiegevallen stapelen zich op. In de presidentsverkiezing in oktober streden Fernando Haddad en Jair Bolsonaro, door velen als respectievelijk extreemlinks en extreemrechts beschouwd, om het presidentschap. Laatstgenoemde won met 55,7 procent van de stemmen.

Ingewikkeld
Hoe kijken Braziliaanse studenten aan de TU Delft naar de ontwikkelingen in hun land? Marcello Matias, Rafael Costa, Clarissa Justino en Andreia Marques deelden hun verhaal met Delta. “Brazilië is niet voor amateurs”, zegt masterstudent complex systems engineering and management, Rafael Costa. “Dat is de beste samenvatting die ik ooit heb gehoord van Brazilië. Het is een land waar alles ingewikkeld kan worden.”

Corruptie en publieke veiligheid zijn de twee grootste thema’s, vertellen de studenten. Verder heeft de economische crisis gezorgd voor veel werkloosheid. Door dit alles wilden Braziliaanse burgers verandering, vertelt Matias. Op welke manier dan ook. Het leidde tot de verkiezing van Bolsonaro, die deze verandering beloofde. Clarissa Justino, promovenda aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG): “Men handelt uit emotie en niet uit ratio. Veel inwoners zijn onopgeleid en nemen klakkeloos over wat ze zien en lezen in de media.”

Leger
Op het gebied van onderwijs heeft de nieuwe president vrijwel niets op de agenda staan, meent Justino. Het enige wat Bolsonaro de laatste maanden heeft benadrukt, is dat hij wil vechten tegen indoctrinatie, door leraren te verbieden over politiek te praten in de les. “Volgens hem is het leger de oplossing voor alles”, zegt Andreia Marques, promovenda aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW).

‘Als onderzoeker maakt een regering die geen waarde hecht aan wetenschap en technologie me bang’

Beide promovendi zijn van plan om naar Brazilië terug te keren. Maar niet zonder zorgen: “Als onderzoeker maakt een regering die geen waarde hecht aan wetenschap en technologie me bang”, zegt Justino. Marques gaat, na een jaar Delft, in december naar huis. Ze heeft vertrouwen in de toekomst. Volgens haar zijn het hooggerechtshof en de openbare aanklagers heel alert op misstanden. Ze hoopt dat die samen met kritische media een tegengeluid zullen laten horen.

Matias was al niet van plan om op korte termijn terug te keren. Net als Costa ziet hij meer baankansen in Nederland. Matias: “En door de recente ontwikkelingen wil ik nóg liever hier blijven.” Hij maakt zich zorgen om de sociale problemen in Brazilië en voorziet meer geweld tegen armen, vrouwen en LHBTI’s.

Uitwisseling
Patricia Osseweijer, directeur van BE-Basic, het Delftse uitwisselingsprogramma tussen Nederlandse en Braziliaanse studenten, weet niet wat voor invloed het nieuwe politieke regiem zal hebben op de uitwisseling. Ze wil extra zorgvuldig onderzoeken met welke partijen al dan niet samen te werken.  “Bolsonaro heeft flinke uitspraken gedaan die tegen democratie en vrijheid van meningsuiting indruisen. De praktijk moet uitwijzen hoe hij het land gaat leiden.”

Mirjam van der Ploeg / Stagiaire