Wetenschap

Branson meets Superbus

Rotterdam, 14 November 2011 – One wants hundreds of thousands of tourists to make environmentally friendly trips into space, while the other develops a new environmentally friendly public transport system involving an extremely rapid electric bus that drops all passengers off at their doorsteps.

Last Monday, the two visionaries, Sir Richard Branson, owner of Virgin Galactic, and Prof. Wubbo Ockels, the inventor of the Superbus, met in Rotterdam. Ockels picked up Branson from Rotterdam airport with his Superbus.

Video by Nico Muyen – Multi Media Services, TU Delft

Duizenden studenten en hoogleraren gaven afgelopen vrijdag gehoor aan de oproep te demonstreren tegen de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs. Nu de rook is opgetrokken, dringen twee vragen zich op: wat heeft de manifestatie opgeleverd, en hoe gaat het nu verder?
De Delftse studentenvakbond VSSD kan een halve week na de manifestatie op het Malieveld nog niet zeggen wat de politieke impact is geweest van de acties. “Dat weten we pas als de staatssecretaris met zijn wetsvoorstel komt”, zegt Jesper Stuyling De Lange van de VSSD. Dat zal ergens in de komende weken gebeuren.

De VSSD, maar ook studentenraadsfractie Oras en de landelijke studentenvakbond LSVb denken dat de manifestatie vooral heeft gezorgd voor bewustwording. “Pas vrijdag kreeg heel Nederland te horen waar het ons om ging”, zegt LSVb-voorzitter Sander Breur. En het verzet groeit volgens hem. “Ook scholieren, mbo’ers en docenten hebben zich bij ons aangesloten.”
Vooralsnog houdt staatssecretaris Zijlstra voet bij stuk, zo blijkt uit een interview in deze krant. Op de vraag wat er moet gebeuren voordat hij van gedachten verandert, antwoordt hij: “Goede inhoudelijke argumenten geven waarom wat ik doe niet kan. Die heb ik nog niet gehoord. En alternatieven bieden – dat wil ook wel eens helpen.”

Daarbij is haast geboden, want de staatssecretaris moet zijn wet vóór de zomer door de Eerste en de Tweede Kamer loodsen. Vooral die Eerste Kamer is nu interessant, met de verkiezingen voor de Provinciale Staten op 2 maart voor de boeg. “We gaan studenten via studieverenigingen alert maken op het belang daarvan”, zegt Caroline Streng van Oras. “De Provinciale Staten kiezen immers de nieuwe Eerste Kamer.”

Verder is zij van plan de onderwijswoordvoerders van de Tweede Kamerfracties uit te nodigen voor een werkbezoek aan de TU. Op die manier hoopt ze ze aan haar kant te krijgen. En ze wil de aandacht van de media vasthouden door bijvoorbeeld opiniestukken te schrijven.

Voorlopig heeft ze geen plannen voor meer mediagenieke acties. “We hebben nu twee keer geprotesteerd. Eventuele nieuwe protesten zullen door de landelijke studentenorganisaties moeten worden georganiseerd.”
De LSVb sluit niet uit dat die acties er inderdaad weer zullen komen. Voorzitter Sander Breur: “We proberen nu tot de zomer een lijn uit te zetten. Het is alleen lastig te plannen, omdat we niet weten wanneer het wetsvoorstel komt en wanneer de kamers erover gaan stemmen.”
In de tussentijd hoopt hij dat er lokale actieclubjes actief blijven. Ook roept hij individuele studenten op hun verantwoordelijkheid te nemen. “Ik hoop dat ze zich afvragen wat ze zelf kunnen doen. In deze tijd van social media kan iedereen een actie opzetten.”